Στην αναμονή για ένα δίπλωμα οδήγησης έχει θέσει περίπου 70.000 υποψηφίους οδηγούς το υπουργείο Μεταφορών, αφού εδώ και περίπου τρεις μήνες, από την 1 Οκτωβρίου 2018, έχει σταματήσει η διενέργεια των σχετικών εξετάσεων.
Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση υποτίθεται ότι από τα τέλη του Απρίλη του περασμένου έτους είχε έτοιμη την άμεση κατάθεση στη Βουλή ενός νομοσχεδίου που θα άλλαζε οριστικά τον τρόπο διεξαγωγής των πρακτικών εξετάσεων για τους υποψήφιους οδηγούς, οκτώ μήνες αργότερα δεν έχει γίνει το παραμικρό. Το εντυπωσιακό είναι, δε, πως με αφορμή την υποτιθέμενη άμεση κατάθεση του εν λόγω νομοσχεδίου το υπουργείο Μεταφορών είχε σταματήσει να πληρώνει τους εξεταστές, με αποτέλεσμα οι τελευταίοι, από τον Οκτώβριο, να πραγματοποιούν επαναλαμβανόμενες πενθήμερες απεργίες κατηγορώντας τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη για εμπαιγμό. Να σημειώσουμε ότι μια επιτροπή εξεταστών απ’ όλη τη χώρα είχε συναντήσει τον υπουργό Μεταφορών στις αρχές του περασμένου Απριλίου προκειμένου να βρεθεί μία λύση στο πρόβλημα που διαφαινόταν, με τον κ. Σπίρτζη να τους υπόσχεται ότι το νομοσχέδιο θα δινόταν σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τη Μεγάλη Εβδομάδα, ενώ αμέσως μετά θα μεσολαβούσε μια περίοδος προσαρμογής μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου, προκειμένου οι εξεταστές να συνεχίσουν τη δουλειά τους. Στις 2 Οκτωβρίου ο κ. Σπίρτζης -και αφού οι εξεταστές προχώρησαν στην ανακοίνωση απεργιακών κινητοποιήσεων- συναντήθηκε εκ νέου μαζί τους υποσχόμενος αυτή τη φορά ότι το νομοσχέδιο θα κατατεθεί εντός μιας εβδομάδας, κάτι που τελικά δεν έγινε. Από εκεί και πέρα η κατάθεση του εν λόγω νομοσχεδίου από το υπουργείο Μεταφορών στη Βουλή έχει εξελιχθεί σε μείζον επικοινωνιακό θέμα, με τον κ. Σπίρτζη, σε διάστημα σχεδόν ενός μήνα -από τις 15 Νοέμβρη μέχρι τις 9 Δεκέμβρη-, να τονίζει κάθε φορά σε δηλώσεις και συνεντεύξεις του ότι το σχετικό νομοσχέδιο είναι έτοιμο να κατατεθεί… αύριο.
Οπως αναφέρει ο κ. Γιώργος Κυριακόπουλος, μέλος του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδος, με τον κ. Σπίρτζη έχουν γίνει δύο συναντήσεις. «Η πρώτη τον Απρίλιο και η δεύτερη τον Οκτώβριο. Την πρώτη φορά μάς είπε ότι μέσα σε μία εβδομάδα θα μας έδινε το σχέδιο νόμου και θα είχαμε κι εμείς μία εβδομάδα να του απαντήσουμε. Στις αρχές Μαΐου κυκλοφόρησε το πρώτο σχέδιο νόμου, το οποίο όμως δεν κατατέθηκε ποτέ στη Βουλή. Το ίδιο έγινε και τον Οκτώβριο. Και τότε κυκλοφόρησε ένα σχέδιο νόμου, το οποίο επίσης δεν κατατέθηκε ποτέ και αυτό παρά τις περί του αντιθέτου δεσμεύσεις του κ. υπουργού. Το δικό μας το αίτημα αφορά στην καταβολή των δεδουλευμένων. Εδώ και 3 χρόνια το έργο των εξετάσεων οδήγησης γίνεται με παρατάσεις και με τροπολογίες εξάμηνης, οχτάμηνης παράτασης κ.ο.κ. Η τελευταία τροπολογία ψηφίστηκε τον Ιανουάριο του 2018 και έδινε παράταση στη σχετική διαδικασία μέχρι τον Απρίλιο. Εκτοτε υπάρχει ένα κενό. Από τον Μάιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο οι εργαζόμενοι εξεταστές είναι απλήρωτοι, με αποτέλεσμα να αναγκαστούμε να προχωρήσουμε σε απεργιακές κινητοποιήσεις. Εξετάσεις πλέον δεν γίνονται και οι υποψήφιοι οδηγοί δίνουν μόνο τα σήματα», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο κ. Κυριακόπουλος.
Κοινωνικό πρόβλημα
Το εν λόγω ζήτημα έχει προσλάβει πλέον διαστάσεις χιονοστιβάδας, δεδομένου ότι το πάγωμα των εξετάσεων για την παροχή διπλωμάτων οδήγησης έχει αρχίσει να δημιουργεί σημαντικά προβλήματα όχι μόνο στους υποψήφιους οδηγούς, αλλά και σε ολόκληρους κλάδους της οικονομίας, όπως οι πωλήσεις αυτοκινήτων και οι σχολές οδηγών.
Ιδιαίτερα οι τελευταίες αντιμετωπίζουν στην πλειονότητά τους πρόβλημα επιβίωσης, αφού εδώ και περίπου τρεις μήνες δεν έχουν καθόλου έσοδα, με αποτέλεσμα σε αρκετές περιπτώσεις να έχουν απλήρωτους υπαλλήλους και ταυτόχρονα να αδυνατούν να ανταποκριθούν στις τρέχουσες υποχρεώσεις τους.
Η εν λόγω εξέλιξη έχει επίσης άμεσες επιπτώσεις και σε σημαντικό αριθμό υποψήφιων οδηγών, οι οποίοι βρίσκονται στην αναμονή για την απόκτηση επαγγελματικού διπλώματος προκειμένου είτε να μπορέσουν να αγοράσουν το δικό τους όχημα είτε να εργαστούν. Δίπλα σε αυτούς υπάρχουν και δεκάδες άτομα με ειδικές ανάγκες, τα οποία επίσης δεν μπορούν να εξεταστούν, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα με τις μετακινήσεις τους. Δεν είναι δε λίγες οι περιπτώσεις πολιτών που θέλουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό για επαγγελματικούς ή προσωπικούς λόγους και δεν μπορούν να το κάνουν, καθώς χρειάζονται το δίπλωμά τους είτε για να βρουν εργασία, είτε για να μπορέσουν να διευκολυνθούν στις μετακινήσεις τους.
Σύμφωνα με τον κ. Κίμωνα Λογοθέτη, γραμματέα της Ενωσης Εκπαιδευτών Οδηγών, επί της ουσίας υπάρχουν δύο κατηγορίες υποψήφιων οδηγών, αυτοί που περιμένουν να δώσουν εξετάσεις για να πάρουν δίπλωμα οδήγησης και εκείνοι που απλώς θέλουν να ανανεώσουν το δίπλωμά τους είτε γιατί έχει λήξει, είτε γιατί θέλουν να το αναβαθμίσουν για επαγγελματικούς λόγους και οι οποίοι με βάση τη νέα νομοθεσία είναι υποχρεωμένοι να δώσουν εξετάσεις.
Γιώργος Διονυσόπουλος Πρώτο Θέμα