Καθημερινό φαινόμενο αποτελεί το κυνηγητό αστυνομίας – δουλεμπόρων κατά μήκος της Εγνατίας Οδού, συχνά με δραματική κατάληξη. Oπως για παράδειγμα χθες τα ξημερώματα, όταν το αυτοκίνητο που οδηγούσε Μολδαβός διακινητής και στο οποίο επέβαιναν 14 μετανάστες εξετράπη της πορείας του. Επτά από αυτούς σκοτώθηκαν, ενώ άλλοι οκτώ τραυματίστηκαν σοβαρά και νοσηλεύονται στα νοσοκομεία της Ξάνθης και της Κομοτηνής. Μεταξύ αυτών και ο οδηγός του αυτοκινήτου. Ενός Citroen C5 με βουλγαρικές πινακίδες κυκλοφορίας.
Ο διακινητής πιθανολογείται ότι είχε παραλάβει τους μετανάστες από περιοχή κοντά στα σύνορα με σκοπό να τους μεταφέρει στην ενδοχώρα. Στην περιοχή της Κομοτηνής υπήρχε μπλόκο, με τους αστυνομικούς να του κάνουν σήμα να σταματήσει για έλεγχο. Ανέπτυξε ταχύτητα για να διαφύγει και στο ύψος του κόμβου Ιάσμου έχασε τον έλεγχο και προσέκρουσε στις μπάρες και τον οικίσκο των πλευρικών διοδίων.
Παρόμοια περιστατικά, με όχι εξίσου δραματική κατάληξη, εκτυλίσσονται καθημερινά στην Εγνατία Οδό και το υπόλοιπο οδικό δίκτυο της Θράκης. Είναι εξάλλου χαρακτηριστικό ότι το πρώτο δεκάμηνο του έτους έχουν συλληφθεί εντός ορίων αρμοδιότητας της Γενικής Αστυνομικής Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης 364 διακινητές παράτυπων μεταναστών.
Το απόγευμα της Δευτέρας, ενδεικτικά, αστυνομικοί συνέλαβαν στις Φέρες τον Ελληνα οδηγό ενός Citroen με κλεμμένες πινακίδες. Μετέφερε από τα σύνορα στο εσωτερικό της χώρας έξι παράτυπους μετανάστες. Τον εντόπισαν κοντά στο Ορμένιο και τον συνέλαβαν ύστερα από καταδίωξη. Σε μια απέλπιδα προσπάθεια να ξεφύγει εγκατέλειψε το αυτοκίνητο και το έβαλε στα πόδια, δίχως πάντως αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, οι διακινητές συχνότερα χρησιμοποιούν αυτοκίνητα που έχουν κλαπεί από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη ή που έχουν μισθώσει από εταιρείες. Στις 8 Νοεμβρίου, για παράδειγμα, συνελήφθη σε επαρχιακό δρόμο της Κομοτηνής ύστερα από καταδίωξη διακινητής, που μετέφερε στην ενδοχώρα οκτώ μετανάστες.
Το αυτοκίνητο που χρησιμοποίησε για τη μεταφορά είχε κλαπεί στις 26 Οκτωβρίου 2021 από την Αττική. Και σ’ αυτή την περίπτωση ο οδηγός-διακινητής είχε προσπαθήσει να ξεφύγει από μπλόκο της αστυνομίας, αναπτύσσοντας ταχύτητα και πραγματοποιώντας ελιγμούς. Το αποτέλεσμα ήταν να χάσει τον έλεγχο του οχήματος και να προσκρούσει σε πινακίδα κυκλοφορίας. Τρεις μετανάστες τραυματίστηκαν και μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο.
Αρμόδιες πηγές υποστηρίζουν ότι στις περιπτώσεις που οι οδηγοί-διακινητές δεν σταματούν στα μπλόκα, οι αστυνομικοί θέτουν τα οχήματα υπό επιτήρηση και είτε τα κατευθύνουν και τα εγκλωβίζουν σε χωμάτινους δρόμους είτε περιμένουν μέχρις ότου εξαντληθεί η βενζίνη στο ρεζερβουάρ και ακινητοποιηθούν.
Το απόγευμα της 12ης Νοεμβρίου αστυνομικοί στην Αλεξανδρούπολη καταδίωξαν οδηγό οχήματος με πέντε μετανάστες, οδηγώντας τον σε δασώδη περιοχή. Εκεί υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει το αυτοκίνητο και προσπάθησε να ξεφύγει τρέχοντας. Λίγο αργότερα συνελήφθη.
Οι διακινητές είναι πιο συχνά αλλοδαποί (υπήκοοι Γεωργίας, Βουλγαρίας, Μολδαβίας κ.ά.), δίχως να λείπουν οι περιπτώσεις Ελλήνων που αναλαμβάνουν με αμοιβή –κυμαίνεται από 500 έως 1.000 ευρώ– να μεταφέρουν μετανάστες από τα σύνορα στην ενδοχώρα.
Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση κατοίκου Θεσσαλονίκης, που τα ξημερώματα της 3ης Νοεμβρίου εντοπίστηκε στον Εβρο να μεταφέρει μετανάστες χρησιμοποιώντας το ταξί του αδελφού του. Εντύπωση προκαλεί, τέλος, ότι αρκετοί από τους συλληφθέντες διακινητές δεν έχουν δίπλωμα οδήγησης.
Γιάννης Σουλιώτης (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)