Φαινομενικά, το φορτηγό ψυγείο ήταν γεμάτο με γαλακτοκομικά προϊόντα και συγκεκριμένα 5.000 γιαούρτια σε συσκευασίες του ενός κιλού με προορισμό την Ιταλία. Βρισκόταν σταθμευμένο στην προβλήτα του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, απ’ όπου φεύγουν τα πλοία για εξωτερικό, όταν τα στελέχη του κεντρικού λιμεναρχείου πλησίασαν τον 64χρονο Βούλγαρο οδηγό ενημερώνοντάς τον ότι θα προχωρούσαν σε έλεγχο του φορτίου με μηχάνημα ακτίνων Χ. Ηταν απόγευμα της 4ης Μαρτίου. Από τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι πίσω από τις παλέτες με τα γιαούρτια υπήρχαν κρυμμένες χάρτινες κούτες με πάνω από 350.000 πακέτα τσιγάρα. Δεν είχαν την ειδική ταινία φόρου κατανάλωσης και ήταν απομιμήσεις επώνυμων τσιγάρων (Winston Blue) που είχαν παρασκευαστεί σε εργοστάσιο επεξεργασίας καπνού, το οποίο λειτουργούσε παράνομα στην ελληνική επικράτεια. Το παράνομο φορτίο, με διαφυγόντες δασμούς ύψους 1,5 εκατ. ευρώ, κατασχέθηκε και ο 64χρονος Βούλγαρος οδηγός συνελήφθη.

Κάλυψη με… τσιπούρες

Θα μπορούσε να είναι ένα μεμονωμένο συμβάν εάν λίγο καιρό αργότερα, και συγκεκριμένα το βράδυ της 13ης Μαΐου, τα στελέχη του Λιμενικού δεν εντόπιζαν ένα ακόμη φορτηγό ψυγείο (σ.σ. το οδηγούσε 46χρονος Βούλγαρος) φορτωμένο με λαθραία τσιγάρα. Αυτή τη φορά, τα συνολικά 350.000 πακέτα ήταν κρυμμένα πίσω από παλέτες με κατεψυγμένα ψάρια και ειδικότερα τσιπούρες. Για τις παραπάνω κατασχέσεις ενημερώθηκαν τα στελέχη της Διεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας και έπειτα από σύντομη κλειστή σύσκεψη στον 14ο όροφο της ΓΑΔΑ αποφάσισαν να αναζητήσουν πληροφορίες για τα δύο φορτηγά με τις βουλγαρικές πινακίδες κυκλοφορίας, που είχαν κατασχεθεί στην Ηγουμενίτσα.

Οσα ακολούθησαν έφεραν στο φως ένα ακόμη καπνεργοστάσιο που λειτουργούσε παράνομα στην Αττική, με τα τσιγάρα να εξάγονται στο εξωτερικό, εξασφαλίζοντας έσοδα εκατομμυρίων στους λαθρεμπόρους. Από το 2018 έως σήμερα, υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 20 τα παράνομα εργοστάσια τσιγάρων που έχουν βρεθεί στην Αττική, με τα περισσότερα από αυτά να ελέγχονται από ομογενείς με καταγωγή από την πρώην Σοβιετική Ενωση. Οι αξιωματικοί της Οικονομικής Αστυνομίας αναζήτησαν στοιχεία, μεταξύ άλλων, από κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας και τις συσκευές GPS και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα φορτηγά ψυγεία που είχαν εντοπιστεί στην Ηγουμενίτσα είχαν ξεκινήσει τη διαδρομή τους από την Αττική και συγκεκριμένα το Κορωπί. Μυστικοί αστυνομικοί ακροβολίστηκαν στους κεντρικούς δρόμους της περιοχής και σύντομα εντόπισαν νταλίκες με βουλγαρικές πινακίδες κυκλοφορίας, αλλά και δύο Ι.Χ. καταχωρισμένα σε Κύπριους ιδιοκτήτες, να μπαινοβγαίνουν σε αποθήκη επί της οδού Αναγνώστου. Επειτα από έρευνα περίπου δύο μηνών, οι αστυνομικοί είχαν καταφέρει να βρουν την άκρη του νήματος. Το πρωί της 15ης Ιουλίου, έκαναν έφοδο στο εργοστάσιο συλλαμβάνοντας 11 άτομα που δούλευαν στο εσωτερικό του, κατάσχεσαν 13 τόνους χύμα καπνού καθώς επίσης και μια μηχανή παραγωγής και συσκευασίας τσιγάρων. Βρήκαν ακόμη 6 νταλίκες και ένα εκατομμύριο έτοιμα τσιγάρα μάρκας Winston Blue, όπως αυτά που είχαν βρει τα στελέχη του Λιμενικού στην νταλίκα με τα γιαούρτια, με τους διαφυγόντες δασμούς να υπολογίζονται σε σχεδόν 3,5 εκατ. ευρώ. Οι 9 από τους συλληφθέντες είναι υπήκοοι Ουκρανίας και Μολδαβίας και δύο ομογενείς από το Καζακστάν και το Ουζμπεκιστάν. Η αποθήκη στο Κορωπί είχε νοικιαστεί τον Νοέμβριο του 2021 από εταιρεία – κέλυφος μέσω ενός δικηγόρου, ο οποίος πάντως δήλωσε άγνοια για την υπόθεση.

Συνδέσεις

Παρότι η έρευνα για την υπόθεση βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο, αστυνομικές πηγές θεωρούν πιθανό από την επεξεργασία των ευρημάτων να προκύψουν συνδέσεις με πρόσφατες υποθέσεις λαθρεμπορίας τσιγάρων, ικανές να ρίξουν φως στην «ταυτότητα» του κυκλώματος που είχε υπό τον έλεγχο το παράνομο εργοστάσιο στο Κορωπί.

Από το Ντουμπάι στον Πειραιά

Τον Μάιο του 2021, έπειτα από σήμα της Eυρωπαϊκής Yπηρεσίας Kαταπολέμησης της Aπάτης (OLAF) οι τελωνειακές αρχές σταμάτησαν στο λιμάνι του Πειραιά 35 κοντέινερ με λαθραία τσιγάρα. Το παράνομο εμπόρευμα είχε ξεκινήσει τη διαδρομή του από το Ντουμπάι και σύμφωνα με τα φορτωτικά έγγραφα είχε εικονικό προορισμό τη Συρία. Ενα χρόνο αργότερα, η ιστορία επαναλαμβάνεται. Επειτα από σήμα των Γάλλων συναδέλφων τους, τα στελέχη του τελωνείου Πειραιά δέσμευσαν τις τελευταίες εβδομάδες στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στο Νέο Ικόνιο 9 κοντέινερ με λαθραία τσιγάρα. Τα περισσότερα είχαν σταλεί από το Ντουμπάι και είχαν προορισμό την Ελλάδα, την Κύπρο και το λιμάνι Μπαρ του Μαυροβουνίου. Συνδέονται οι δύο υποθέσεις μεταξύ τους και ποιοι λαθρέμποροι κρύβονται πίσω απ’ αυτές; Το κουβάρι των δύο υποθέσεων ξετυλίγει σήμερα η «Κ».

Τα 35 κοντέινερ με τα 338 εκατομμύρια λαθραία τσιγάρα φορτώθηκαν σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (TENO, MEKONG κ.ά.) στο λιμάνι Τζεμπέλ Αλί του Ντουμπάι, τον Ιανουάριο του 2021. Η δέσμευσή τους στον Πειραιά έγινε τον Μάιο του ίδιου έτους, με την υπόθεση να αποκτά και διπλωματικού χαρακτήρα προεκτάσεις, με την πρεσβεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων στην Αθήνα να ζητάει την αποδέσμευση του εμπορεύματος. Στα φορτωτικά έγγραφα, το δηλωθέν φορτίο ήταν τσιγάρα (με εμπορικές επωνυμίες όπως House of Kingdom και Silver) ωστόσο, σύμφωνα με ελληνικές πηγές ενημέρωσης, οι περισσότερες από τις παραλήπτριες εταιρείες ήταν ανύπαρκτες.

Από απόρρητα πληροφοριακά δελτία της OLAF εγκέφαλος πίσω από τη μεταφορά των τσιγάρων ήταν ένας Σύρος, για τον οποίο υπήρχαν υπόνοιες ότι εμπλέκεται σε διεθνές κύκλωμα λαθρεμπορίας. Πληροφορίες για το συγκεκριμένο πρόσωπο, εξάλλου, διέθεταν ακόμη οι βρετανικές αρχές και μεγάλες καπνοβιομηχανίες. Τελικά, η προανάκριση για την υπόθεση ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2022, με τον φάκελο να βρίσκεται στα χέρια των αρμόδιων εισαγγελικών αρχών, δίχως πάντως να έχουν ακόμη προχωρήσει στην άσκηση ποινικών διώξεων. Τα στελέχη των ελληνικών και ξένων υπηρεσιών που μετείχαν στην έρευνα εκτιμούν πως το μεγαλύτερο μέρος, εάν όχι το σύνολο του λαθραίου φορτίου, θα κατέληγε στην Ε.Ε., με τους διαφυγόντες φόρους να υπολογίζονται σε πάνω από 70 εκατ. ευρώ. 

Το Ντουμπάι είχαν ως αφετηρία και τα επτά από τα 9 κοντέινερ με λαθραία τσιγάρα που κατασχέθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες στον Πειραιά. Ηταν κρυμμένα πίσω από παλέτες με εργαλεία, γεννήτριες και παπούτσια, και είχαν τελικό προορισμό τον Πειραιά, την Κύπρο, το Μαυροβούνιο καθώς επίσης τη Σλοβακία και την Ουγγαρία. Ως παραλήπτριες εμφανίζονται στα φορτωτικά έγγραφα υπαρκτές εισαγωγικές εταιρείες, με μεγάλο μάλιστα κύκλο εργασιών. Στοιχείο που οδηγεί τα στελέχη του τελωνείου στο συμπέρασμα ότι οι διασαφήσεις που έχουν στα χέρια τους είναι πλαστές. 

Οσο για τα τσιγάρα, πρόκειται για εμπορικές επωνυμίες που εντοπίζονται μόνο στη «μαύρη αγορά» όπως Manchester, Williams κ.ά. Εξετάζεται εάν πίσω από την υπόθεση κρύβεται Ελληνας λαθρέμπορος, που και στο παρελθόν έχει κατηγορηθεί ότι εισήγαγε από το Ντουμπάι στην Ελλάδα τσιγάρα, τα οποία αφού αρχικά συγκέντρωνε σε αποθήκες στη δυτική Αττική, προωθούσε με νταλίκες σε χώρες της Ε.Ε.

Γιάννης Σουλιώτης (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)