Άκρως υποτονικά κινήθηκε ο τουρισμός στη Μαγνησία τον Ιούλιο με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας κ. Γιώργο Ζαφείρη να σχολιάσει ότι όλος ο νομός ήταν κάτω 40%. Σημαντικό ρόλο σύμφωνα με τον ίδιο έπαιξε η άσχημη εικόνα που προβλήθηκε για τον τόπο, κυρίως σε ότι αφορά στην ποιότητα των θαλασσίων υδάτων, μία δυσφήμιση που σύμφωνα με τον ίδιο ξεκίνησε από το ίδιο το κράτος.
Δεν έκανε… τουριστικό ταμείο η Μαγνησία τον Ιούλιο, μιας και οι επισκέπτες της τον περασμένο μήνα ήταν πολύ λίγοι. «Τον Ιούλιο είμαστε κάτω κατά 40% σε όλο τον νομό. Όσοι επισκέπτες ήρθαν, έφυγαν ευχαριστημένοι από την περιοχή μας. Μας έλεγαν ότι άκουγαν τα χειρότερα, αλλά είδαν από κοντά ότι δεν ισχύουν», είπε ο κ. Ζαφείρης σημειώνοντας ότι το μεγάλο πλήγμα για τον νομό, είναι η εικόνα που βγήκε προς τα έξω και αφορά στα θαλάσσια ύδατα.
«Παρουσιάστηκε μία άσχημη εικόνα για το νερό, ότι γίνονται έργα και υπάρχει παντού σκόνη κτλ. Προφανώς δεν έχουν γίνει όλα τα έργα και οι αποκαταστάσεις, όμως οι επισκέπτες δεν έχουν κανένα πρόβλημα να κινηθούν σε όλο τον νομό», επεσήμανε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων.
Τόνισε πως το βασικό στοιχείο που έπαιξε αρνητικό ρόλο στο να έρθουν επισκέπτες στη Μαγνησία ήταν η φήμη της καταλληλότητας του νερού.
«Όλη αυτή η αρνητική φήμη ξεκίνησε από το ίδιο το κράτος, που έλεγε στις αρχές του χρόνου ότι το νερό στη Μαγνησία είναι ακατάλληλο, ενώ πλήγμα αποτέλεσαν και τα κρούσματα γαστρεντερίτιδας σε Ριζόμυλο και Στεφανοβίκειο, με τα μέσα ενημέρωσης πανελλαδικής εμβέλειας να κάνουν λόγο για «γαστρεντερίτιδα στη Μαγνησία»», σημείωσε ο κ. Ζαφείρης, ενώ σε όσους έπληξαν τη φήμη του νομού συμπεριέλαβε και όλους όσοι αμφισβήτησαν την ποιότητα των θαλασσίων υδάτων.
Στο μεταξύ, έχοντας ήδη μπει ο Αύγουστος, οι προσδοκίες των ξενοδόχων και των τουριστικών παραγόντων αναπτερώνονται. Σύμφωνα με τον κ. Ζαφείρη αναμένεται ένας καλός Αύγουστος και ένας καλός Σεπτέμβριος. Υπογράμμισε όμως ότι σε καμία περίπτωση, ακόμη και αυτοί οι μήνες να πάνε καλά τουριστικά και ο Ιούλιος να πήγανε καλύτερα, οι ξενοδόχοι δεν θα μπορούσαν να καλύψουν τα έξοδά τους και κυρίως τις ζημιές τους από το προηγούμενο διάστημα.
Το Thessaly pass το οποίο σύμφωνα με πολλούς άργησε να ανακοινωθεί, λειτούργησε ενισχυτικά για την περιοχή, όπως είπε ο κ. Ζαφείρης, όχι όμως όσο ανέμενε ο τουριστικός κλάδος και σε αυτό πάλι ρόλο έπαιξαν οι φήμες για τα θαλάσσια ύδατα της Μαγνησίας και την καταλληλότητά τους.
Πάντως θα πρέπει να τονιστεί πως όλοι οι επίσημοι φορείς με ανακοινώσεις τους έχουν υπερθεματίσει πως οι ακτές κολύμβησης της Μαγνησίας είναι κατάλληλες, με τα αποτελέσματα των αναλύσεων να είναι εξαιρετικά.
Δυσκολεύτηκαν οι Έλληνες να έρθουν στη Μαγνησία
Και μπορεί η Μαγνησία να αποτελεί έναν από τους αγαπημένους προορισμούς των Ελλήνων, ενισχύθηκε όμως και από αρκετούς ξένους επισκέπτες. Όπως είπε ο κ. Ζαφείρης το προηγούμενο διάστημα έγινε πολύ καλή δουλειά στη Σερβία, τη Ρουμανία και τη Γερμανία, με πολλούς επισκέπτες να προέρχονται από αυτές τις χώρες, ενώ διακοπές στον νομό έκαναν πολλοί Γάλλοι αλλά και Αυστριακοί.
«Παρά το αυξημένο κόστος της βενζίνης, ήρθαν πολλοί και μας στήριξαν και σε αυτό συνετέλεσε και το πολύ αυξημένο κόστος των ακτοπλοϊκών. Γενικά, σύμφωνα και με τα στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου φέτος η τουριστική κίνηση στην ηπειρωτική Ελλάδα είναι αυξημένη, λόγω των αυξημένων ακτοπλοϊκών. Δηλαδή προτιμούν οι επισκέπτες περιοχές ηπειρωτικές, για να ταξιδέψουν με το αυτοκίνητό τους», σημείωσε ο κ. Ζαφείρης.
Σε ότι αφορά στον Έλληνα τουρίστα, που αποτελεί βασική πηγή επίσκεψης στον νομό, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων υποστήριξε πως είναι γεγονός ότι ο Έλληνας πιέζεται οικονομικά και δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε διακοπές, ακόμη και στη Μαγνησία. Παρόλα αυτά ο ίδιος θεωρεί, ότι ο βασικός λόγος της πτώσης της τουριστικής κίνησης στη Μαγνησία ήταν η αρνητική φήμη που επικράτησε με το νερό.
Σποράδες: Έως και 30% η μείωση των τουριστών
Με χαμηλούς ρυθμούς και μείωση σε σχέση με πέρυσι που αγγίζει ακόμη και το 30% κινούνται οι κρατήσεις στα νησιά των Σποράδων φέτος το καλοκαίρι σε σχέση με πέρυσι. Η Σκιάθος λόγω και του διεθνούς της αεροδρομίου, είναι σε καλύτερη μοίρα. Σκόπελος και Αλόννησος περιμένουν έναν… Αύγουστο.
Οι επιλογές ακτοπλοϊκής σύνδεσης είναι από την πρωτεύουσα της Μαγνησίας -τον Βόλο- από Θεσσαλονίκη με ταχύπλοο jet με τα δρομολόγια να έχουν ξεκινήσει πολύ αργά φέτος – στις 5 Ιουλίου – από Μαντούδι Εύβοιας, ενώ από τις 18 Ιουλίου προστέθηκε και ο Άγιος Κωνσταντίνος Φθιώτιδας, αναφέρεται σε έρευνα του GRTimes.gr.
Στις δυο τελευταίες περιπτώσεις, τα δρομολόγια εξυπηρετούν επισκέπτες από Στερεά και Νότια Ελλάδα. Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, επισκέπτες από την πόλη, τη Βόρεια Ελλάδα γενικότερα, αλλά και τουρίστες από τα Βαλκάνια.
Τα αργοπορημένα πλάνα των πλοίων με τις σχετικές αναρτήσεις των δρομολογίων, είναι μια από τις κυριότερες αιτίες που τα νησιά των Σποράδων -κυρίως Σκόπελος και Αλόννησος που εξαρτώνται άμεσα από την ακτοπλοϊκή σύνδεση- παρουσιάζουν μια καθίζηση τη φετινή τουριστική σεζόν.
Επίσης, το γεγονός ότι οι τιμές των εισιτηρίων έχουν αυξηθεί, όπως επίσης και το κόστος διαμονής και εστίασης, και όλα όσα θα χρειαστεί να ξοδέψει ο τουρίστας κατά την παραμονή του στο νησί αποτελούν «βαρίδι» για τη φετινή σεζόν.
Σκόπελος – Χάθηκε το «φιλέτο» των κρατήσεων
Ανάμεσα στη Σκιάθο και την Αλόννησο βρίσκεται η Σκόπελος, με έκταση 95 τετρ. χλμ. και μόνιμο πληθυσμό περί τους 4.500 κατοίκους. Διαθέτει τρία λιμάνια, το κεντρικό στη Χώρα, στον Αγνώντα νότια και τη Γλώσσα βόρεια.
Η κίνηση στο νησί αυτήν την περίοδο καταγράφει μείωση της τάξης του 20% σε σχέση με πέρυσι. Η καθυστερημένη έναρξη των ακτοπλοϊκών δρομολογίων έχει συμβάλει κατά μεγάλο ποσοστό σ’ αυτήν την μείωση.
«Εάν τα δρομολόγια των πλοίων είχαν προγραμματιστεί και αναρτηθεί νωρίτερα, τότε θα είχαμε κερδίσει την καλύτερη μερίδα των τουριστών» δήλωσε η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σκοπέλου Μαίρη Διαμάντη. Όπως ανέφερε, οι ξένοι προγραμματίζουν από πολύ νωρίτερα τις διακοπές τους και από τη στιγμή που δεν γνωρίζουν πώς θα φτάσουν στο νησί, θα προτιμήσουν να επιλέξουν κάποιον άλλον προορισμό. «Κυρίως οι Βαλκάνιοι δεν μπορούν να προγραμματίσουν την τελευταία στιγμή και έτσι χάθηκε το “φιλέτο” των κρατήσεων» υπογραμμίζει η κα. Διαμάντη.
Σ’ ότι αφορά τις τιμές, στα μειονεκτήματα προστίθεται και το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση που έχει ανεβάσει το κόστος διαμονής ανά διανυκτέρευση, με αποτέλεσμα οι ξενοδόχοι να προσπαθούν να κρατήσουν σταθερές τις τιμές τους. Στα αρνητικά είναι και τα πολλαπλά καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, που και από εκεί, χάνεται πελατεία.
Όπως επισημαίνεται οι τιμές για φέτος στα ξενοδοχεία της Σκοπέλου, κυμαίνονται μεταξύ 60 – 150 ευρώ το δίκλινο, ανάλογα τα αστέρια της κάθε επιχείρησης, τη χρονική περίοδο, τον τύπο του δωματίου κλπ.
Η ενδοσποραδική σύνδεση
Έστω και τον Ιούλιο που ξεκίνησε η σύνδεση από Θεσσαλονίκη, από το Μαντούδι όπου σιγά σιγά σταθεροποιούνται τα δρομολόγια ενώ προστίθεται και ο Άγιος Κωνσταντίνος Φθιώτιδας η εικόνα είναι κάπως καλύτερη. Ωστόσο, αυτή η καθυστέρηση έχει συρρικνώσει τη σεζόν στο νησί και αντί για Ιούλιο και Αύγουστο οδεύει προς τον ένα μήνα για φουλ τουρισμό.
Αυτό που αξίζει να σημειώσουμε, ούτως ώστε να ενημερώνονται και οι αναγνώστες, είναι η έναρξη της ενδοσποραδικής σύνδεσης, που ξεκίνησε μόλις στις 10 Ιουλίου και συνδέει καθημερινά Σκιάθο – Σκόπελο – Αλόννησο δίνοντας τη δυνατότητα και για πιο εύκολο island hopping (μετακίνηση από νησί σε νησί).
«Όπως φαίνεται, με την έναρξη της ενδοσποραδικής γραμμής, η φετινή σεζόν θα είναι μια χρονιά προετοιμασίας για του χρόνου», τόνισε η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σκοπέλου κ. Διαμάντη.
Το επιβατικό πλοίο «Πετρούλα» της Sporades Lines, μήκους 16 μ., είναι χωρητικότητας 65 επιβατών και διαθέτει εσωτερικό χώρο και εξωτερικό deck.
Πραγματοποιούνται καθημερινά τρεις αναχωρήσεις: από Σκιάθο για Σκόπελο, 9.30 π.μ. – 14.30 – 16.30, με το πλοίο να «πιάνει» στη Γλώσσα Σκοπέλου σε μισή ώρα και στον Αγνώντα σε 55 λεπτά της ώρας.
Από Σκόπελο για Σκιάθο, έχει Δευτέρα – Πέμπτη, από Αγνώντα 07.45 και 13.15 και από Γλώσσα 08.45 και 15.15, ενώ Παρασκευή – Κυριακή προστίθεται ένα επιπλέον δρομολόγιο στις 11.00 π.μ. και 12 το μεσημέρι, αντίστοιχα.
Αντίστοιχα, από Σκιάθο για Αλόννησο, έχει ένα δρομολόγιο Δευτέρα – Πέμπτη στις 09.30 το πρωί με άφιξη στις 11.40. Η αναχώρηση από Αλόννησο είναι στις 12 το μεσημέρι και «πιάνει» Αγνώντα Σκοπέλου (άφιξη 13.00) και Σκιάθο (άφιξη 14.15).
Αλόννησος – Σιγά σιγά ανεβαίνει η κίνηση
Εξαρτημένη και η Αλόννησος από τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις και από τις αναρτήσεις των δρομολογίων, με αποτέλεσμα να παρουσιάζει υστέρηση στις κρατήσεις και πληρότητες μέχρι στιγμής.
Σύμφωνα με κύκλους του τουρισμού που δραστηριοποιούνται στο νησί, η κίνηση τώρα ξεκινάει δειλά δειλά να ανεβαίνει, ωστόσο, πολλά είναι τα κενά δωμάτια.
Σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρούνται και ακυρώσεις κρατήσεων διότι δεν υπάρχουν εισιτήρια κυρίως για τα γκαράζ των πλοίων, σε ημερομηνίες που προφανώς βολεύουν τους ενδιαφερόμενους.
Οι τιμές στο νησί είναι φυσιολογικές, δεδομένης της συνολικής ακρίβειας που παρατηρείται τόσο στην ενέργεια, όσο και σε είδη πρώτης ανάγκης, στις μετακινήσεις κλπ.
Σκιάθος – Σκαμπανεβάσματα και καλές πληρότητες
Στην κοσμοπολίτικη Σκιάθο, η πρόσβαση είναι πιο εύκολη σε σχέση με τα άλλα δυο νησιά των Β. Σποράδων, τη Σκόπελο και την Αλόννησο.
Το διεθνές αεροδρόμιο «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης», σύμφωνα με στοιχεία της Fraport Greece η οποία είναι η διαχειρίστρια εταιρία, για τον Ιούνιο πραγματοποιήθηκαν 768 κινήσεις αεροσκαφών, καταγράφηκαν 55.052 διεθνείς αφίξεις και 48.569 διεθνείς αναχωρήσεις. Η μερίδα του λέοντος προέρχεται από τη Μεγάλη Βρετανία η οποία απορροφάει περίπου το 50% – 60% των τουριστών στο νησί, με 25.291 αφίξεις.
Για τους πρώτους έξι μήνες του 2024, στο αεροδρόμιο της Σκιάθου καταγράφηκαν 175.753 επιβάτες από Ελλάδα και εξωτερικό σημειώνοντας αύξηση 8,8% σε σχέση με τους αντίστοιχους περσινούς μήνες (161.502 επιβάτες).
Στο νησί, η τουριστική κίνηση σε γενικές γραμμές πορεύεται καλά, αλλά οι τουρίστες είναι σφιγμένοι στην κατανάλωση.
«Το πλοίο από Θεσσαλονίκη, σαφώς και έχει βοηθήσει, όμως η αγορά από εκεί είναι πολύ συγκεκριμένη, 35 – 40 μέρες» ανέφερε το μέλος της Ένωσης Ξενοδόχων Σκιάθου και επιχειρηματίας Πάνος Ανδριτσόπουλος. Από την άλλη, οι αλλοδαποί τουρίστες φτάνουν στο νησί πολύ διαβασμένοι. Ξέρουν πού θα πάνε να φάνε, τι να επισκεφτούν, τι να δουν, γενικότερα πώς θα κινηθούν κατά την παραμονή τους στο νησί.