Περίοδος από 15, για τα σιδηροδρομικά, έως 48 μήνες για τα οδικά, από την υπογραφή των συμβάσεων θα χρειαστεί, σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρα, για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης ζημιών στη Θεσσαλία, όσον αφορά σε αυτά που θα χρηματοδοτηθούν από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Για αυτά που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης η προθεσμία υλοποίησης είναι έως το καλοκαίρι του 2026.

Αυτό ανέφερε, μεταξύ άλλων, χτες ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας παρουσιάζοντας ένα ολιστικό Σχέδιο Ανάκαμψης της Θεσσαλίας μετά την κακοκαιρία «Daniel», στο πλαίσιο της ημερίδας «Thessaly Forum» (στον Βόλο). Όλα αυτά, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα κολλήσουν οι διαγωνισμοί καθώς εκκρεμούν προδικαστικές προσφυγές στην ΕΑΔΗΣΗ από μικρότερα κατασκευαστικά σχήματα.

Από 15 έως 48 μήνες για τα έργα στη Θεσσαλία

Αναφορικά με τα έργα αποκατάστασης, ο Χρ. Σταϊκούρας επανέλαβε τη βεντάλια μέτρων στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, συνολικού ύψους 1,35 δισ. ευρώ. Τα οδικά έχουν κόστος στα 900 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.

Θυμίζουμε ότι αυτές τις ημέρες γίνεται η συζήτηση στην ΕΑΔΗΣΥ των προδικαστικών προσφυγών που έχουν υποβάλει κατά της διαδικασίας οι ΕΚΤΕΡ, Δομικής Κρήτης, ΕΡΤΕΒΟ, ΤΕ.ΝΑ., οι οποίες εμφανίζονται διατεθειμένες, εάν δεν δικαιωθούν, να προσφύγουν στο ΣτΕ.

Σε αυτές τις δύο δέσμες παρεμβάσεων (οδικά έργα 900 εκατ. και σιδηροδρομικά ύψους 452 εκατ.), μετά την παραλαβή από την Αναθέτουσα Αρχή των τελικών παραδοτέων ακολούθησε πλήθος ενεργειών και αποφάσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αναφορικά με τις προαπαιτούμενες εγκρίσεις καθορισμού του τεχνικού αντικειμένου, καθώς και της απαραίτητης εξασφάλισης των οικονομικών πόρων που προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου 2021-2025.

Το αντικείμενο που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του ΤΑΑ, έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το χρόνο ισχύος του χρηματοδοτικού εργαλείου. Για την ολοκλήρωση του υπόλοιπου αντικειμένου των οδικών έργων, που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), η διάρκεια των συμβάσεων έχει οριστεί σε 48 μήνες από την ημερομηνία υπογραφής τους. Για την ολοκλήρωση του υπόλοιπου αντικειμένου των σιδηροδρομικών έργων, που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του ΠΔΕ, η διάρκεια των συμβάσεων έχει οριστεί σε 15 μήνες από την ημερομηνία υπογραφής τους. Ολα αυτά, όπως αναφέραμε, εάν και εφόσον δεν έχουμε δικαστική εμπλοκή.

Όπως τόνισε ο υπουργός, χτες έγινε και η αποστολή των Σχεδίων Συμβάσεων στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο. Συγκεκριμένα, στο Ελεγκτικό Συνέδριο υποβλήθηκαν τα 4 οδικά έργα, 1 οδικό έργο που αφορά το παράπλευρο οδικό δίκτυο στην Θεσσαλία, 3 σιδηροδρομικά έργα και 2 φάκελοι Τεχνικών Συμβούλων για τα προαναφερόμενα έργα, ένας για τα οδικά και ένας για τα σιδηροδρομικά. Έτσι, υπό την προϋπόθεση θετικής έκβασης των προδικαστικών προσφυγών, ολοκληρώνεται η διαδικασία υπογραφής συμβάσεων με τους αναδόχους για την εκκίνηση των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου.

Για τα οδικά, διατέθηκαν 293,4 εκατ. ευρώ για έργα στη Μαγνησία, 230,3 εκατ. ευρώ για τα Τρίκαλα, 184,5 εκατ. ευρώ για την Καρδίτσα, 85,6 εκατ. ευρώ για τη Λάρισα, 87,3 εκατ. ευρώ για την Εύβοια, 18,6 εκατ. ευρώ για τη Φθιώτιδα, ενώ οι σιδηροδρομικές παρεμβάσεις είναι ύψους 452 εκατ. ευρώ.

Στο επίκεντρο βρίσκονται, όπως επισήμανε ο Υπουργός, και τα αρδευτικά έργα στην περιοχή της Θεσσαλίας, όπως η κατασκευή δικτύου άρδευσης Τρικάλων, έργο ύψους 13,1 εκατ. ευρώ, η κατασκευή ταμιευτήρια στο Πουρνάρι Αμπελακίων, έργο 7,5 εκατ., επίσης η κατασκευή ταμιευτήρα στον Αγιόκαμπο Λάρισας, έργο 19,1 εκατ. ευρώ και η δημιουργία κατασκευή Λιμνοδεξαμενης στον Αλμυρό Μαγνησιας, έργο 3,6 εκατ. ευρώ. Επιπρόσθετα, υπάρχουν σε ανάπτυξη και το έργο του φράγματος του Ενιπεα και η μελέτη αρδευτικών δικτύων Σμόκοβου.

Λ.Ε. kosmoslarissa.gr (βασισμένο σε ρεπορτάζ του Γιώργου Παπακωνσταντίνου, insdider.gr)