Ενα ηλεκτρονικό στρατηγείο για την καλύτερη –και συχνά σωτήρια για τους ασθενείς– διαχείριση των κλινών Εντατικής Θεραπείας του ΕΣΥ στήνεται στο ΕΚΑΒ. Εντός του Οκτωβρίου αναμένεται να ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία ηλεκτρονικής διαδικτυακής πλατφόρμας μέσω της οποίας θα γίνονται τα αιτήματα για νοσηλεία σε Εντατική, η παρακολούθηση της κίνησης στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) αλλά και η κατανομή των περιστατικών σε αυτές σε πραγματικό χρόνο και χωρίς να μεσολαβεί τηλεφωνική επικοινωνία μεταξύ γιατρών, ΕΚΑΒ και Μονάδων Εντατικής Θεραπείας.
Η πλατφόρμα θα λειτουργήσει για τη διαχείριση των 230 «ανοιχτών» κλινών Εντατικής στα νοσοκομεία του ΕΣΥ στην Αττική, όπου και παρατηρείται το εντονότερο πρόβλημα εύρεσης κλίνης, ειδικά τους μήνες της εποχικής έξαρσης της γρίπης.
Ειδικότερα, όπως σημειώνει στην «Κ» ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ και του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας (ΕΚΕΠΥ) Νίκος Παπαευσταθίου, η πλατφόρμα λειτουργεί σε τρία επίπεδα. «Το πρώτο επίπεδο αφορά τον γιατρό νοσοκομείου, ο οποίος απευθύνει αίτημα για νοσηλεία ασθενούς σε ΜΕΘ. Αντί ο γιατρός να επικοινωνεί τηλεφωνικά με το ΕΚΑΒ, πλέον η διαδικασία θα γίνεται ηλεκτρονικά και διαδικτυακά. Θα εισάγει στη συγκεκριμένη πλατφόρμα το αίτημα δίνοντας μόνο τα απαραίτητα στοιχεία του ασθενούς (όνομα, κλινική, διάγνωση). Τα υπόλοιπα θα αντλούνται απευθείας από το ηλεκτρονικό σύστημα του γραφείου κίνησης του νοσοκομείου. Η διαδικασία υποβολής του αιτήματος μέσω της πλατφόρμας δεν θα διαρκεί περισσότερο από ένα λεπτό για τον γιατρό».
Το δεύτερο επίπεδο αφορά τις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, οι οποίες θα αναγράφουν στην πλατφόρμα τον κατάλογο των ασθενών που νοσηλεύονται σε αυτές. Οταν αδειάζει μία κλίνη, τότε ο γιατρός της ΜΕΘ οφείλει άμεσα να διαγράψει και τη σχετική εγγραφή από την πλατφόρμα.
Το τρίτο επίπεδο αφορά το ΕΚΑΒ, το οποίο μέσω της πλατφόρμας ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο πότε αδειάζει κλίνη σε ΜΕΘ. «Με το που θα φανεί κενό, απευθείας ο γιατρός της ΜΕΘ θα κληθεί ηλεκτρονικά να επιλέξει από τη λίστα με τα αιτήματα ποιον ασθενή μπορεί να νοσηλεύσει, αναρτώντας και μια σύντομη αιτιολόγηση για τον λόγο της συγκεκριμένης επιλογής. Π.χ. μπορεί ο ασθενής να χρήζει φροντίδας και από ιατρική ειδικότητα που δεν διαθέτει άλλο νοσοκομείο», σημειώνει ο κ. Παπαευσταθίου. Σημειώνεται ότι η διαδικασία αυτή θα εφαρμόζεται για όλους τους ασθενείς που χρειάζονται ΜΕΘ, ακόμα και όταν αυτοί προέρχονται από το ίδιο το νοσοκομείο στο οποίο αδειάζει κλίνη Εντατικής.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα αναπτύχθηκε από τον ΕΟΠΥΥ κατόπιν αιτήματος του ΕΚΕΠΥ, το οποίο έχει τυπικά την ευθύνη διαχείρισης των ΜΕΘ από τον Αύγουστο του 2018. Η πλατφόρμα παραδόθηκε επισήμως τον Ιούνιο του 2019 για δοκιμές. Στην παρούσα φάση είναι σε εξέλιξη η εκπαίδευση των γιατρών των νοσοκομείων της Αττικής στη χρήση της πλατφόρμας. Η εκπαίδευση αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του μήνα, ώστε να ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος.
Πάντως, όπως διευκρινίζει ο κ. Παπαευσταθίου, «η ηλεκτρονική πλατφόρμα δεν θα αυξήσει τη χωρητικότητα του συστήματος, ούτε θα καλύψει τα κενά σε ΜΕΘ. Αυτό που θα γίνει είναι ότι θα βελτιωθεί η διαχείριση των κλινών Εντατικής και ο χρόνος ανταπόκρισης για την κάλυψη κενής θέσης. Συνολικά στα νοσοκομεία της Αττικής είναι ανεπτυγμένες 252 κλίνες Εντατικής, εκ των οποίων οι 22 είναι κλειστές κυρίως λόγω έλλειψης προσωπικού. Πανελλαδικά οι ανεπτυγμένες κλίνες Εντατικής στο ΕΣΥ ανέρχονται σε 618 και από αυτές λειτουργούν οι 558. Τους χειμερινούς μήνες η ζήτηση για κλίνες Εντατικής στο λεκανοπέδιο εκτοξεύεται λόγω κυρίως της γρίπης, με αποτέλεσμα το ΕΚΑΒ να έχει να διαχειριστεί σε καθημερινή βάση λίστα αναμονής που αριθμεί κατά μέσον όρο 40-50 ασθενείς, η κατάσταση της υγείας των οποίων συχνά επιδεινώνεται όσο δεν δέχονται την ενδεδειγμένη φροντίδα. Εχουν καταγραφεί ημέρες που η σχετική λίστα έχει ξεπεράσει και τα 70-75 άτομα».
Οι ελλείψεις
Οπως εκτιμά ο κ. Παπαευσταθίου, στην Αττική θα έπρεπε να λειτουργούν επιπλέον 50 κλίνες Εντατικής προκειμένου όχι να λυθεί το πρόβλημα, αλλά τουλάχιστον να είναι πιο διαχειρίσιμη η κατάσταση. Στην κατεύθυνση αυτή, το υπουργείο Υγείας εξετάζει τρόπους για να αυξήσει τη χωρητικότητα του ΕΣΥ σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, για την αξιοποίηση κλινών Εντατικής εκτάκτως για το διάστημα έξαρσης της γρίπης, αλλά και προσλήψεις.
Αναφορικά με τις ελλείψεις προσωπικού, όπως διευκρινίζει στην «Κ» η πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εντατικής Θεραπείας, καθηγήτρια Πνευμονολογίας - Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, Αναστασία Κοτανίδου, αυτές αφορούν κυρίως νοσηλευτικό προσωπικό. «Σύμφωνα με τις διεθνείς οδηγίες, το ιδανικό είναι να αναλογούν σε κάθε κλίνη Εντατικής έξι νοσηλευτές/τριες. Στη χώρα μας, και λόγω της κρίσης, συμβιβαστήκαμε στην αναλογία τρεις νοσηλευτές προς μία κλίνη. Ομως, η πραγματικότητα είναι ότι σήμερα αναλογούν δύο νοσηλευτές ανά κλίνη Εντατικής. Δηλαδή, το ένα τρίτο του ιδανικού», σημειώνει η καθηγήτρια.
Η ίδια, σχολιάζοντας την ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη διαχείριση των ΜΕΘ, σημειώνει ότι σίγουρα θα βοηθήσει πολύ στο να υπάρχει αποτύπωση σε πραγματικό χρόνο τού τι συμβαίνει με τις κλίνες Εντατικής, ωστόσο θα χρειαστούν άλλες παρεμβάσεις για την αύξηση της χωρητικότητας του συστήματος. Μία από αυτές θα πρέπει να αφορά την αποσυμφόρηση των ΜΕΘ από περιστατικά που χρονίζουν και τα οποία θα έπρεπε να λαμβάνουν φροντίδα σε άλλες δομές, όπως ειδικά κέντρα αποθεραπείας. Σύμφωνα με την κ. Κοτανίδου, εκτιμάται ότι αυτά τα περιστατικά αφορούν το 25% των ασθενών που νοσηλεύονται στις ΜΕΘ.
ΠΕΝΝΥ ΜΠΟΥΛΟΥΤΖΑ (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)