Σημαντικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης δύναται να αποτελέσει η νέα γενιά κινητής τηλεφωνίας, σύμφωνα με την ολοκληρωμένη μελέτη για το 5G της Accenture Research υπό τον τίτλο «Fuel for Innovation: Greece’s Race to 5G».
Βάσει του οικονομετρικού μοντέλου της Accenture η υιοθέτηση του 5G στην Ελλάδα θα αυξήσει το ΑΕΠ κατά 4,18 δισ. δολ. (+1,2%) στο χρονικό διάστημα 2022-2028, ενώ σε περίπτωση συνεργασίας των παρόχων για την ανάπτυξη του δικτύου, η αύξηση του ΑΕΠ μπορεί να αγγίξει τα 6,27 δισ. δολάρια.
Εστιάζοντας στην απασχόληση, το 5G αναμένεται να δημιουργήσει 31.000 νέες θέσεις εργασίας στη χώρα μας έως το 2028, και σε περίπτωση συνεργασίας να φτάσει τις 46.000 νέες θέσεις.
Όπως σημειώνεται από τους ερευνητές οι Έλληνες καταναλωτές είναι ενήμεροι, θετικά προσκείμενοι αλλά επιφυλακτικοί απέναντι στο 5G. Ενώ δηλαδή γνωρίζουν και δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για πλήθος εφαρμογών του 5G στην καθημερινότητά τους, είναι επιφυλακτικοί στην υιοθέτησή του προβάλλοντας θέματα ασφαλείας, κόστους και υγείας.
Οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί στην Ελλάδα, ενώ αναγνωρίζουν ότι το 5G διαθέτει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα ως τεχνολογία ικανά να μεταμορφώσουν σημαντικά το επιχειρείν την επόμενη πενταετία, δυσκολεύονται να οραματιστούν πιθανές εφαρμογές και υλοποιήσεις του 5G στον κλάδο τους, προσβλέποντας σε υποστήριξη από εξειδικευμένους συνεργάτες ή κλαδικά οικοσυστήματα που θα αναπτυχθούν.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις ειδικότερα αναγνωρίζουν γενικά ότι οι εφαρμογές 5G θα μεταμορφώσουν σημαντικά την καθημερινότητά μας μέσα στα επόμενα 5 χρόνια (έως το 2025), καθώς επίσης ότι η υιοθέτηση σύγχρονων τεχνολογιών, όπως IoT, AI και Robotics θα επηρεάσει άμεσα τις περισσότερες επιχειρήσεις. Από την άλλη πλευρά όμως, 51% των εταιρειών εκτιμούν ότι το αρχικό κόστος επένδυσης θα είναι το κύριο εμπόδιο για την υιοθέτηση του 5G. Συνεπώς, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να βρουν τρόπους για να διασφαλίσουν την απόδοση των επενδύσεών τους (ROI).
Οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι εμφανίζονται με κοινές προσδοκίες και στρατηγική για το 5G στη χώρα μας, αξιολογώντας πιθανά μοντέλα συνεργασίας για την κοινή ανάπτυξη του δικτύου.
Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών βρίσκονται σε στάδιο αξιολόγησης ευκαιριών σε Β2Β (Business to Business) επίπεδο, αναγνωρίζοντας ότι οι κλάδοι και οι πιθανές εφαρμογές του 5G πρέπει να προσδιοριστούν καλύτερα με στόχο τη μεγιστοποίηση της απόδοσης των σχετικών επενδύσεων.
Ενδεικτικά, το 75% των παρόχων θα στοχεύσει στον τουρισμό, ενώ το 50% θα επικεντρωθεί στη βιομηχανία, την ενέργεια και τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και στις τηλεπικοινωνίες/ΜΜΕ.
Ακόμη, οι πάροχοι εκτιμούν ότι οι καταναλωτές δεν θα δαπανήσουν περισσότερο από 10% ως premium στο υπάρχον κόστος σταθερής/κινητής για υπηρεσίες 5G. Θεωρώντας μάλιστα ότι το 5G δεν αποτελεί άμεση ανάγκη για αυτούς, οι πάροχοι αναμένουν ότι θα υπάρξει σχετική καθυστέρηση της μετάβασης των καταναλωτών στο 5G, αναμένοντας πρώτα θετικά σχόλια και αντιδράσεις από τους αρχικούς χρήστες (early adopter effect).
Εξετάζεται πρόγραμμα ενίσχυσης της ζήτησης
Την πιθανότητα ενίσχυσης της ζήτησης για υπηρεσίες 5G, όπως συμβαίνει με το πρόγραμμα ενίσχυσης της ζήτησης για υπερυψηλές ταχύτητες σύνδεσης στο διαδίκτυο, εξετάζει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπως είπαν χθες κατά τη σύντομη παρέμβασή τους κατά την παρουσίαση της έρευνας της Accenture ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης και ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών, Αντώνης Τζωρτζακάκης.
Σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου η διαδικασία για τις άδειες 5G η οποία περιλαμβάνει και τη δημιουργία επενδυτικού κεφαλαίου για την ανάπτυξη υπηρεσιών, ενθαρρύνει τις επενδύσεις και δεν υφίσταται η εισπρακτική λογική των προηγούμενων δημοπρασιών.
Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τζωρτζακάκης, «δύσκολα θα μπορούσαμε να έχουμε περισσότερο φιλοεπενδυτικό τίμημα για τις συχνότητες».
Tέτη Ηγουμενίδη (Η Ναυτεμπορική)