Αυξητική πορεία καταγράφει ο οινοτουρισμός στην Ελλάδα, εν έτει 2023, την ώρα που, ήδη, από τα προηγούμενα χρόνια το εν λόγω κομμάτι του τουρισμού εξαργυρώνει τις σχετικές επενδύσεις σε οινοποιεία και νέες ποικιλίες οίνου, με τη βοήθεια και των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης.
AΞίζει να σημειωθεί ότι αυξημένες κατά 41% ήταν οι διαδικτυακές αναζητήσεις για οινοτουρισμό στην Ελλάδα την προηγούμενη χρονιά, όπως προκύπτει από έρευνα της Tourix, η οποία αντανακλά την ανοδική διαδρομή της συγκεκριμένης μορφής τουρισμού στη χώρα μας.
Βάσει των αναζητήσεων χρηστών στην πλατφόρμα της Google, παρόμοια αύξηση, της τάξης του 42%, καταγράφεται και στις αναζητήσεις του α΄τριμήνου του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας, οι περισσότεροι υποψήφιοι επισκέπτες κάνουν αναζητήσεις γενικά για wine tours Ελλάδα (31.8%) ενώ τη δεύτερη θέση καταλαμβάνουν τα wine tours στην περιοχή της Σαντορίνης (29.9%) Ακολουθούν οι αναζητήσεις για wine tour στην Κρήτη (10.2%), ενώ την πρώτη πεντάδα με τις περιοχές που αναζητούν περισσότερο οι χρήστες για wine tour συμπληρώνουν η Αθήνα (9.8%) και η Νεμέα (7%).
Ενδεικτικό είναι ότι σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο José Antonio Vidal, ιδρυτής - πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Παγκοσμίου Οργανισμού Οινοτουρισμού (GWTO) ανέφερε ότι η Ελλάδα είναι ένας από τους πιο υποσχόμενους και ανερχόμενους οινοτουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως. Ο κ. Vidal σημείωσε χαρακτηριστικά ότι η χώρα μας διαθέτει περισσότερες από 300 ποικιλίες δικών της σταφυλιών και αμπελώνες 150.000 εκταρίων περίπου, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν στο έπακρο.
Εξάλλου, ο κ. Vidal κάνει λόγο για 4 ευρύτερες περιοχές που ξεχωρίζουν στο ελληνικό οινικό περιβάλλον και αναφέρει την Ήπειρο, τη Μακεδονία και τη Θράκη, τα νησιά του Αιγαίου όπως τη Σαντορίνη, τη Σάμο και τη Λήμνο, τη Στερεά Ελλάδα, τη Θεσσαλία και την Αττική.
Σε ό,τι αφορά, δε, τη Νότια Ελλάδα γίνεται από τον ίδιο, μνεία, επίσης και σε περιοχές όπως η Κρήτη, Πελοπόννησος και Κεφαλονιά
Κατά τον κ. Vidal, μάλιστα, υπάρχουν δύο σαφώς διαφοροποιημένα μοντέλα οινοτουριστικών προτάσεων όπως το μοντέλο θέρετρου ή αυτό του θεματικού πάρκου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι ΗΠΑ, η Νότια Αφρική και η Ωκεανία, όπου εκεί αναδείχθηκαν εταιρίες κρασιού που εστίασαν στον τουρισμό και προσέφεραν υπηρεσίες φιλοξενίας υψηλού επιπέδου.
Επίσης, πολύ δημοφιλές και πιο προσφιλές στην Ελλάδα, είναι το μοντέλο που επικεντρώνεται στην επίσκεψη στα οινοποιεία. Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Αργεντινή, Χιλή ξεχωρίζουν για τα επισκέψιμα οινοποιία τους, ενώ σε κάθε επίσκεψη σε αυτά ο επισκέπτης βιώνει μια ολιστική εμπειρία, που περιλαμβάνει γαστρονομία, γνώση της ιστορίας της περιοχής κλπ.
Για την άνοδο του οινοτουρισμού μίλησε στο ΒusinessNews.gr ο επιχειρηματίας - οινοπαραγωγός Γιώργος Παλυβός σημειώνοντας ότι «ο θεματικός τουρισμός αναπτύσσεται πολύ γοργά στη χώρα μας και ιδιαίτερα ο οινικός τουρισμός. Εμείς, για παράδειγμα, δεχόμαστε περίπου 20.000 ανθρώπους κάθε χρόνο στα αμπέλια και στο οινοποιείο. Μας δίνεται η ευκαιρία να τους μιλήσουμε για τη δουλειά μας, να τη γνωρίσουν ακόμα περισσότερο. Είναι και Έλληνες και ξένοι επισκέπτες».
Χιλιάδες επισκέπτες - Αυξημένες επενδύσεις
Ικανοποίηση, εξάλλου, επικρατεί για την πορεία της φετινής σεζόν σε μεγάλα οινοποιεία, ήδη από την περασμένη άνοιξη. Χαρακτηριστικό είναι ότι στις αρχές Ιουνίου το Οινοποιείο Château Nico Lazaridi υποδέχθηκε πάνω από τρεις χιλιάδες επισκέπτες το διήμερο της ΔραμΟΙΝΟγνωσίας 2023.
Άπό τις 11 το πρωί ως τις 6 το απόγευμα, οι επισκέπτες ξεναγούνταν στους χώρους του οινοποιείου και τη φημισμένη πινακοθήκη «Μαγικό Βουνό» και παράλληλα δοκίμαζαν τις ετικέτες του Δραμινού αμπελώνα Château Nico Lazaridi (Λευκό, Ροζέ και Ερυθρό) και Cavalieri Lazaridi (Μαλαγουζιά, Ασύρτικο και Μερλό). Οι συνολικά 4 Premium γευσιγνωσίες που ετοίμασε η οινολόγος και διευθύντρια marketing Φεντερίκα Λαζαρίδη και παρουσίασε σε οινόφιλους και μέλη του Nico Lazaridi Wine Club κέρδισαν τις εντυπώσεις και εγκαινίασαν τον νέο ειδικά διαμορφωμένο χώρο γευσιγνωσίας δίπλα στο κελάρι.
Λίγες ημέρες πριν, μέσα στον Μάιο, μια ιδιαίτερη οινική και ταξιδιωτική εμπειρία είχαν την ευκαιρία να βιώσουν οι φίλοι και οι φίλες του κρασιού στο Κτήμα Semeli που συμμετείχε στην εκδήλωση «Ανοιχτές Πόρτες» των οινοποιείων.
Η εκδήλωση αυτή διοργανώθηκε στις 27 και 28 Μαΐου από τους “Δρόμους του Κρασιού “ της Ελλάδος και τα επισκέψιμα οινοποιεία – μέλη.
Σημαντικός αριθμός οινόφιλων είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν και να ξεναγηθούν στο Κτήμα, στους αμπελώνες, στους ανακαινισμένους χώρους παραγωγής και φιλοξενίας και να μάθουν την ιστορία του Κτήματος. Κυρίως όμως είχαν την ευκαιρία να μυηθούν στον κόσμο του κρασιού και να απολαύσουν επιλεγμένα κρασιά του Κτήματος, μέσα από προγράμματα Οινογευσίας συνδυασμένα με τοπικά εδέσματα.
Σε αυτό το πλαίσιο αναδεικνύεται ότι το Κτήμα Semeli πρεσβεύει πως το κρασί αποτελεί ένα σημαντικό προϊόν της χώρας μας που μπορεί να προσελκύσει επισκέπτες.
Μάλιστα, κατά όσα τονίζουν από την επιχείρηση, οι αμπελώνες της Νεμέας μαζί με την ιστορία της περιοχής δημιουργούν ένα εξαιρετικό υπόβαθρο φιλοξενίας, που το Κτήμα Semeli μπορεί να εξελίξει σε όλα τα επίπεδα.
Σύμφωνα με τα στελέχη της Οινοποιία Semeli, έχουν γίνει επενδύσεις με συνέπεια στη μοναδικότητα του φυσικού τοπίου, μειώνοντας σε όλες τις δράσεις της το ανθρακικό αποτύπωμα. Το Κτήμα Semeli θα συνεχίσει να καταθέτει το ποιοτικό του αποτύπωμα στην περιοχή και στην οινική παραγωγή της χώρας.
Την ίδια στιγμή, μια επένδυση οινοτουρισμού έρχεται σύντομα στην Πελοπόννησο. Κατά πληροφορίες του ΒusinessNews.gr, σε Κέντρο Οινοτουρισμού πρόκειται να μετατραπεί το κτίριο του παλαιού δημοτικού σχολείου της Επισκοπής Τεγέας. Το κτίριο, είχε παραχωρηθεί στην Αναπτυξιακή Εταιρεία “Πελοπόννησος Α.Ε” και το τελευταίο διάστημα ήταν ανενεργό.
Όπως έγινε γνωστό, ο δήμος Τρίπολης, σε συνεργασία με την Ένωση Οινοποιών και Αμπελουργών, αλλά και με άλλους φορείς, θα δημιουργήσει το εν λόγω Κέντρο Οινοτουρισμού. Ο στόχος είναι να ενταχθεί στο πρόγραμμα Leader, ώστε να διαμορφωθεί κατάλληλα το κτίριο και ο γύρω χώρο και να είναι απολύτως επισκέψιμο.