Εξαιρετικά δύσκολες εξελίσσονται οι ελληνοτουρκικές σχέσεις στην αυγή του 2019. Με… φόρα από την περασμένη χρονιά, η Αγκυρα συνεχίζει τις προκλητικές και άκρως επικίνδυνες παραβιάσεις στο Αιγαίο, με δεκάδες μαχητικά να κάνουν καθημερινά «σουρωτήρι» τον ελληνικό εναέριο χώρο. Κι αν οι παραβιάσεις είναι πλέον ρουτίνα και αντιμετωπίζονται με επιτυχία από τους έλληνες πιλότους, άκρως ανησυχητικές είναι οι εξελίξεις στη Μεσόγειο.
Με τη NAVTEX που εξέδωσε προχθές η Τουρκία για τις σεισμικές έρευνες του Barbaros, αμφισβητείται ευθέως την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Κάποτε ο Ανδρέας Παπανδρέου είχε σε παρόμοια κατάσταση τη γνωστή φράση «Βυθίσατε το Χόρα» ενώ Ελλάδα και Τουρκία λίγο έλειψε να συγκρουστούν στην πιθανότητα και μόνο να βγει το πλοίο «Σεισμίκ» να διεξάγει έρευνες. Τώρα οι συνθήκες βεβαίως έχουν αλλάξει, όμως, ο κίνδυνος σύρραξης, ενός θερμού επεισοδίου αυξάνεται λόγω των εξελίξεων με τις έρευνες για υδρογονάνθρακες.
Η τουρκική NAVTEX κάνει λόγο για έρευνες που θα διεξαχθούν σε μια περιοχή που καλύπτει μέρος της κυπριακής υφαλοκρηπίδας αλλά και τμήμα της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Κάτι που μπορεί να προκαλέσει τετελεσμένα αν δεν απαντηθεί όπως πρέπει.
Υπενθυμίζεται ότι το 2012 η Τουρκία είχε παραχωρήσει παράνομες άδειες ερευνών στην τουρκική κρατική εταιρία ΤΡΑΟ οριοθετώντας οικόπεδα, τα οποία δημοσιεύθηκαν και στην τουρκική Εφημερίδα της Κυβέρνησης, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις της Ελλάδας με ρηματικές διακοινώσεις τόσο στην Άγκυρα όσο και στον ΟΗΕ.
H Λευκωσία έχειαπαντήσει ότι οι έρευνες που σχεδιάζει η Αγκυρα αφορούν σε μη εξουσιοδοτημένες και παράνομες δραστηριότητες στην ΑΟΖ και στην υφαλοκρηπίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας και προειδοποιεί ότι οι δραστηριότητες αυτές συνιστούν παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου και της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και συγχρόνως διώκονται ποινικά σύμφωνα με την νομοθεσία της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Σε κάθε περίπτωση η κατάσταση στην περιοχή περιπλέκεται και ο φόβος ενός «θερμού» επεισοδίου αυξάνει την ένταση. Εν αναμονή μάλιστα των αποτελεσμάτων των γεωτρήσεων που κάνει η ExxonMobil.
Σύμφωνα με το philnews.gr, ενώ στο Stena Icemax στον στόχο «Δελφύνη-1» προχωρούν σε επανέναρξη του τελευταίου σταδίου της γεώτρησης, μετά τη σοβαρή βλάβη που αντιμετώπισε το γεωτρύπανο, το ερευνητικό Nautica Geo ολοκλήρωσε το πρώτο από τα στάδια προετοιμασίας των επόμενων γεωτρήσεων εντός της Κυπριακής ΑΟΖ.
Το σκάφος που ξεκίνησε από τις 28 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους για πρόσθετες έρευνες και δειγματολειψία από σειρά σημείων εντός των τεμαχίων 6,7, 8, 10 και 11, έχει ήδη πραγματοποιήσει τον πρώτο κύκλο λήψης δειγμάτων από την επιφάνεια του βυθού της θάλασσας σε δύο περιοχές.
Θερμό επεισόδιο
Εν τω μεταξύ, έρευνα του τουρκικού TRT World Research Centre εστιάζει, μεταξύ άλλων, στην ενεργειακή κατάσταση που διαμορφώνεται στην Ανατολική Μεσόγειο, με τους αναλυτές του να επιχειρούν την πρόβλεψη των γεγονότων που θα μπορούσαν να λάβουν χώρα μέσα στο 2019.
Υιοθετώντας τη ρητορική της τουρκικής κυβέρνησης, κάνουν λόγο για τη «συμπαιγνία» Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ-Αιγύπτου, τον αγωγό East Med, και την πιθανή εκδήλωση βίαιου επεισοδίου σε περίπτωση που δεν ληφθούν υπόψη τα συμφέροντα της Αγκυρας.
«Η ανακάλυψη αποθεμάτων φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο έχει γίνει πηγή έντασης στην περιοχή αυτή. Οι περιφερειακοί παίκτες προσπαθούν να αναπτύξουν παράκτια πεδία χωρίς να σκεφτούν πολύ τα συμφέροντα της Τουρκίας.
Στην περίπτωση της Κύπρου, το ζήτημα είναι ακόμη πιο επείγον, καθώς η Τουρκία επιθυμεί να εκπροσωπήσει τα συμφέροντα των Τουρκοκυπρίων. Αυτό υποχρέωσε την Αγκυρα να υπερασπιστεί τα θαλάσσια σύνορά της και να εμποδίσει ιταλική εταιρεία ενέργειας από τη γεώτρηση στα ανατολικά της Κύπρου. Η Αίγυπτος είχε επίσης προειδοποιηθεί ότι δεν θα συμμετάσχει σε καμιά αδικαιολόγητη πρόκληση από αυτή την άποψη», αναφέρει.
«Η ΕΕ εξετάζει σοβαρά τον αγωγό EastMed, ο οποίος συνδέει το Ισραήλ και την Κύπρο με την Ελλάδα και την Ιταλία. Το έργο αυτό θα επιτρέψει στην ΕΕ να διαφοροποιήσει τις ενεργειακές πηγές της από τη Ρωσία. Ο αγωγός θα αντιπροσωπεύει το 5% των εισαγωγών ενέργειας της ΕΕ.
»Ωστόσο, εκτός από το υψηλό κόστος εξόρυξης λόγω του περίπλοκου υπεράκτιου εδάφους, υπάρχουν και πολιτικά ζητήματα που αποδυναμώνουν τη βιωσιμότητα αυτής της ενεργειακής οδού. Η εκκρεμούσα διένεξη μεταξύ Τουρκίας και Κύπρου, την οποία η Τουρκία δεν αναγνώρισε από την απόπειρα στρατιωτικού πραξικοπήματος που οργανώθηκε από την Ελληνική Στρατιωτική Χούντα το 1974 και την επακόλουθη τουρκική στρατιωτική παρέμβαση, έχει ουσιώδη σημασία στα θαλάσσια σύνορα», σημειώνει.
Και προσθέτει: «Ως εκ τούτου, η Αγκυρα απαιτεί το δικαίωμά της για κέρδη φυσικού αερίου εκ μέρους των Τουρκοκυπρίων. Ωστόσο, ο άξονας Ισραήλ, Αιγύπτου, Κύπρου και Ελλάδας προσπαθεί να προχωρήσει με το έργο στην ανατολική Μεσόγειο χωρίς να ληφθούν υπόψη ούτε τα συμφέροντα της Τουρκίας ούτε τα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων».
Σε αυτό το πλαίσιο, καταλήγει η έκθεση, η Ανατολική Μεσόγειος θα εξακολουθήσει να αποτελεί πηγή εντάσεων, ιδιαίτερα καθώς η Τουρκία αισθάνεται μια περιφερειακή συμπαιγνία που αποσκοπεί στη αποκοπή της από τη Μεσόγειο.
«Εάν οι προκλήσεις αυτές συνεχιστούν το 2019, είναι πιθανό να σημειωθεί βίαιο επεισόδιο στη θάλασσα, τυχαία ή με άλλο τρόπο», τονίζεται.
(in.gr)