Μειωμένες κατά 34% μεσοσταθμικά θα είναι φέτος οι δαπάνες των καταναλωτών για την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, κάτι που ουσιαστικά σημαίνει ότι φέτος θα χαθεί πάνω από το 1/3 του περυσινού χριστουγεννιάτικου τζίρου. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ), ο οποίος εκπροσωπεί τις λιανεμπορικές αλυσίδες. Η έρευνα έγινε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών από τις 9 έως τις 11 Δεκεμβρίου σε πανελλαδικό δείγμα 912 καταναλωτών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, το 73% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι η αξία των αγορών τους τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη, ενώ μόλις ένα 5% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη. Το μεγαλύτερο ποσοστό, 39%, θεωρεί ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από 50%. Το 14% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 19% μέχρι 50 ευρώ, το 22% έως 100 ευρώ, το 25% από 101 έως 200 ευρώ, το 15% από 200 έως 500 ευρώ και το 5% πάνω από 500 ευρώ. Πρακτικά, πάνω από τους μισούς (55%) θα δαπανήσουν λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές. Με βάση τις απαντήσεις αυτές, η δαπάνη κατά κεφαλήν για αγορές τα φετινά Χριστούγεννα διαμορφώνεται μεσοσταθμικά σε 128 ευρώ.
Η μειωμένη δαπάνη σχετίζεται αφενός με τις περιορισμένες επιλογές που υπάρχουν για την πραγματοποίηση αγορών και αφετέρου με την αβεβαιότητα των καταναλωτών για την οικονομική τους κατάσταση.
Μόνο το 12% εκτιμά ότι η οικονομική κρίση, λόγω της πανδημίας, θα διαρκέσει έως τα μέσα του 2021. Το 24% θεωρεί ότι θα διαρκέσει έως το τέλος της επόμενης χρονιάς, ενώ το 64% πιστεύει ότι αυτή θα συνεχισθεί και μετά το 2021.
Φόβος, βεβαίως, υπάρχει και γι’ αυτή καθαυτήν την πανδημία και όχι μόνο για τις επιπτώσεις της στην οικονομία. Το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την υγιεινή και την ασφάλεια αυξήθηκε από 10% στην προηγούμενη έρευνα σε 16%, ενώ μειώθηκε το ποσοστό εκείνων που θέτουν ως βασικό κριτήριο την τιμή (από 49% σε 43%) και την ποιότητα (από 23% σε 21%).
Η κόπωση, πάντως, από την τήρηση των μέτρων ατομικής προστασίας είναι εμφανής, ενώ από την άλλη κάποιες νέες καταναλωτικές συνήθειες παγιώνονται. Το 65% δηλώνει ότι μόλις λυθεί το υγειονομικό πρόβλημα θα σταματήσει άμεσα τη χρήση μάσκας όταν βγαίνει έξω (το αντίστοιχο ποσοστό σε ό,τι αφορά τη χρήση μάσκας στον χώρο εργασίας είναι 54% και στα καταστήματα 59%), ενώ το 28% θα σταματήσει να απολυμαίνει τα προϊόντα που αγοράζει πριν τα αποθηκεύσει. Οι συνήθειες που θα διατηρήσουν οι καταναλωτές είναι οι εξ αποστάσεως αγορές (π.χ. από ηλεκτρονικά καταστήματα) και η αποταμίευση. Μόλις το 22% και το 12% δηλώνουν ότι θα σταματήσουν να κάνουν τα παραπάνω αμέσως μόλις απαλλαγούμε από τον κορωνοϊό.
Τέλος, το 28% δηλώνει ότι μπορεί να επιλέξει τώρα να κάνει αγορές με τη μέθοδο του click away.
Δήμητρα Μανιφάβα (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)