Πτυχιούχοι πανεπιστημίου αλλά με επαγγελματικά δικαιώματα ΤΕΙ. Οι φοιτητές και οι απόφοιτοι περίπου 60 τμημάτων ΤΕΙ μηχανικών, νοσηλευτών, γεωπόνων, δασολόγων, αρχειονομίας, οικονομικών, επιστημών υγείας, διατροφής που «βαφτίστηκαν» πανεπιστημιακά επί ΣΥΡΙΖΑ το 2018 και το 2019 είναι σήμερα στην αναμονή για τον καθορισμό επαγγελματικών δικαιωμάτων.
Ο αριθμός μάλιστα όσων σπουδάζουν ή αποφοίτησαν κατά τη διάρκεια της τριετίας από «πανεπιστημιοποιημένα» ΤΕΙ υπολογίζεται ότι ξεπερνάει τις 30.000. Η διαδικασία δεν θα είναι εύκολη. Ενδεικτικά, για την ισοτίμηση των νέων τμημάτων μηχανικών το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ), με απόφαση την οποία παρουσιάζει η «Κ», έχει θέσει τέσσερις όρους βάζοντας ψηλά τον πήχυ για την εγγραφή των αποφοίτων τους στα μητρώα του. Την ίδια στάση τηρεί και το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΓΕΩΤΕΕ). Ουσιαστικά, πολλά τμήματα ΤΕΙ που πανεπιστημιοποιήθηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ θα οδηγηθούν σε υποβάθμιση και κλείσιμο, εάν δεν αποκτήσουν ακαδημαϊκή υπόσταση.
Η ιστορία ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ όταν επί υπουργίας Κώστα Γαβρόγλου στο υπ. Παιδείας, ΤΕΙ συγχωνεύθηκαν μεταξύ τους ή απορροφήθηκαν από πανεπιστήμια. Με τρεις νόμους του 2018 και του 2019 ιδρύθηκαν πανεπιστημιακά τμήματα κατά κύριο λόγο τεχνολογικής κατεύθυνσης – δηλαδή ακολουθώντας το θεματικό κέλυφος που είχαν όταν ήταν ΤΕΙ. Ενδεικτικά, συνολικά 19 τμήματα ΤΕΙ ονομάστηκαν «τμήματα μηχανικών» παραπέμποντας στα τμήματα των πολυτεχνείων και των πολυτεχνικών σχολών της χώρας. Μεταξύ αυτών, υπάρχουν τμήματα του Παν. Δυτικής Αττικής – ΠΑΔΑ (προέκυψε από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιώς), του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (μετεξέλιξη του ΤΕΙ Κρήτης), του Διεθνούς Παν. Ελλάδος (συγχώνευση ΤΕΙ της Μακεδονίας), και των πανεπιστημίων Πελοποννήσου, Θεσσαλίας και Ιονίου, τα οποία απορρόφησαν τα ΤΕΙ της περιφέρειάς τους. Επίσης, ιδρύθηκαν τμήματα γεωπονικής κατεύθυνσης μετά την απορρόφηση τμημάτων ΤΕΙ από πανεπιστήμια. «Νόμος του 2014 ορίζει τα τμήματα των οποίων το πτυχίο παρέχει επαγγελματικά δικαιώματα γεωπόνου και δασολόγου. Σε αυτά δεν περιλαμβάνονται όσα σχετικά ιδρύθηκαν το 2018 και το 2019», λέει στην «Κ» ο μαθηματικός – αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης. Πρόκειται για 13 τμήματα, σε Μεσολόγγι, Λάρισα, Αρτα, Καλαμάτα, Φλώρινα, Καρπενήσι, Δράμα, Καρδίτσα κ.α.
Από την άλλη, η πανεπιστημιοποίηση τμημάτων ΤΕΙ έχει θολώσει τα επαγγελματικά δικαιώματα ορισμένων. Για παράδειγμα, ερώτημα είναι εάν χρειάζεται νομική ρύθμιση για τα περιζήτητα τμήματα φυσικοθεραπείας που πριν από το 2019 ήταν ΤΕΙ και τώρα έγιναν πανεπιστημιακά. Τι συμβαίνει με τα πρώην τμήματα ΤΕΙ Νοσηλευτικής σε σχέση με τα πανεπιστημιακά που προϋπήρχαν του 2019; Εξάλλου και από τις διαφοροποιήσεις στο σύστημα μετεγγραφών φαίνεται πως η «πανεπιστημιοποίηση» τμημάτων ΤΕΙ το 2018 και 2019 δημιούργησε τμήματα διαφορετικών ταχυτήτων μέσα στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας. Συγκεκριμένα, υπάρχουν τμήματα περιφερειακών ΑΕΙ που δεν έχουν πάρει αντιστοίχηση με τμήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης παρότι έχουν συναφές αντικείμενο. Τέτοια περίπτωση είναι τμήματα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής.
Τρία χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου 4610 τον Απρίλιο του 2019, η κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο δρομολόγησε τη λύση για τα επαγγελματικά δικαιώματα των τμημάτων μηχανικών, που έχουν και τους περισσότερους φοιτητές και αποφοίτους εκ των περίπου 60 τμημάτων. Συγκεκριμένα, με απόφαση των συναρμόδιων υπουργών ορίστηκαν τα κριτήρια που πρέπει να πληρούνται ώστε ένα πρώην τμήμα ΤΕΙ Μηχανικών να θεωρηθεί αντίστοιχο με Τμήμα Πολυτεχνικής Σχολής. Ηδη συγκροτήθηκε η επταμελής επιτροπή που θα αποφασίσει για την αντιστοιχία των τμημάτων. «Είναι μία διαδικασία που έχει δρομολογηθεί και θα δώσει λύση», παρατήρησε στην «Κ» ο Παναγιώτης Καλδής, πρύτανης του ΠΑΔΑ. Ωστόσο το ΤΕΕ –η βαρύτητα της γνώμης του καταδεικνύεται από το γεγονός ότι είναι ο μόνος φορέας που μετέχει στην επταμελή επιτροπή με δύο εκπροσώπους–, με τελευταία απόφασή του έθεσε κριτήρια που πρέπει να πληρούνται. Οπως δήλωσε στην «Κ» η Τώνια Μοροπούλου, μέλος της διοικούσας επιτροπής του ΤΕΕ και της επταμελούς επιτροπής, «ενδεικτικά, στα νέα τμήματα ο καθηγητής κάθε μαθήματος πρέπει να έχει διδακτορικό συναφές με το γνωστικό αντικείμενο ή συναφές ερευνητικό έργο. Επίσης, η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι μόνο διαλέξεις αλλά απαιτεί υποδομές. Ετσι χρειάζονται εργαστήρια εφαρμογών κλίμακας, απαιτείται πιστοποίηση των προσομοιώσεων σε PC Lab, των εργασιών πεδίου κ.ά. Οι προτάσεις του ΤΕΕ είναι εναρμονισμένες με τον νόμο και το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων για μηχανικούς 5ετών σπουδών».
Ο τόνος της πρόσφατης ομόφωνης απόφασης του ΤΕΕ για το θέμα είναι πιο εμφατικός: «Το ΤΕΕ ως υπεύθυνος φορέας με γνώμονα την τεχνική ευθύνη και το δημόσιο συμφέρον, δεν θα επιτρέψει την απαξίωση των διπλωμάτων των πολυτεχνείων αποδεχόμενο να υπερισχύσουν σκοπιμότητες έναντι της επιστημονικής και επαγγελματικής ευθύνης, της ποιότητας, της πληρότητας και του επιπέδου σπουδών. Τουναντίον θα ασκήσει με κάθε πρόσφορο τρόπο τον θεσμικό, επιστημονικό και κοινωνικό του ρόλο ώστε η πολιτική άκριτης αναγνώρισης και απαξίωσης των πενταετών διπλωματούχων μηχανικών να ακυρωθεί».
Απόστολος Λακασάς (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)