Μεγάλη κίνηση αλλά μικρή... απόδειξη κατέγραψε το ελληνικό λιανεμπόριο πριν την τελική ευθεία προς την Black Friday, όπου σύμφωνα με συγκλίνοντα στοιχεία, οι καταναλωτές επιδίδονται σε έλεγχο τιμών και περιμένουν μεγαλύτερες μειώσεις τιμών.
Η φετινή Black Friday έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, ενσωματώνοντας διάφορες παραμέτρους, όπως τα προγράμματα επιδοτήσεων των προηγούμενων περιόδων (από την Ψηφιακή Μέριμνα μέχρι το «Αλλάζω Συσκευή») που δημιούργησαν νέο πήχη σύγκρισης, αλλά και την πρώτη χειμωνιάτικη μετάβαση, η οποία καθυστερημένα οδήγησε τους καταναλωτές σε αγορές ειδών ένδυσης και υπόδησης.
Σε όλα τα παραπάνω προστίθεται η συρρικνωμένη αγοραστική δύναμη που αγωνιά για την εξυπηρέτηση των ανελαστικών αγαθών, όπως τα είδη διατροφής και οικιακής χρήσης.
Μεγάλο μέρος του τζίρου της προηγούμενης εβδομάδας αφορά σε επαγγελματικές παραγγελίες (από αναλώσιμα έως και προϊόντα τεχνολογίας, όπως laptops) αλλά και στοχευμένες αγορές σε είδη ένδυσης.
Η τάση ωστόσο είναι αναμενόμενη, όπως σημειώνουν παράγοντες του λιανεμπορίου, καθώς ο θεσμός της Black Friday έχει επεκταθεί καλύπτοντας ουσιαστικά μεγάλο μέρος του Νοεμβρίου και ενδεχομένως των πρώτων ημερών του Δεκεμβρίου, και απομακρύνεται από την έννοια των flash sales. Συνάδει δε με την καταναλωτική συμπεριφορά παγκοσμίως καθώς ακολουθείται παρόμοια στάση, δηλαδή αναζήτησης και σύγκρισης τιμών πριν την τελική απόφαση αγορών.
Σε κάθε περίπτωση, το λιανεμπόριο αναμένει σημαντική αύξηση τζίρου το τελευταίο δίμηνο της χρονιάς, αφενός λόγω της εποχικότητας (στο δ’ τρίμηνο παραδοσιακά συντελείται μεγάλο μέρος του τζίρου της χρονιάς ενώ καταγράφεται και το μεγαλύτερο μέρος της κερδοφορίας) και αφετέρου λόγω των υστέρησης των πωλήσεων κατά το προηγούμενο δίμηνο του φθινοπώρου.
Σύμφωνα με τις ενδείξεις, το προηγούμενο διάστημα οι πωλήσεις σε οικιακό εξοπλισμό, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη «ήταν μέτριες», ενώ ως ιδιαίτερα χαμηλές χαρακτηρίζονται οι πωλήσεις σε είδη ένδυσης, υπόδησης και καλλυντικών. Για τις τελευταίες κατηγορίες υπήρξε σχετική στήριξη από τον τουρισμό, που εξακολουθεί να συνεισφέρει στα μεγάλα αστικά κέντρα και σε μεγάλες αγορές (Κρήτη, Δωδεκάνησα), η οποία ωστόσο δεν θεωρείται ικανή για να καλύψει την υστέρηση από την εγχώρια κατανάλωση.
Υπενθυμίζεται πως την προσεχή Κυριακή -μετά την επίσημη Black Friday στις 24 Νοεμβρίου- τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά ενώ, αμέσως μετά, τη Δευτέρα 27/11, θα ακολουθήσει η Cyber Monday, μεταφέροντας την αγοραστική κίνηση στα ψηφιακά κανάλια του λιανεμπορίου.
euro2day.gr