Σχεδόν καθολική είναι πλέον η χρήση του Διαδικτύου από τους Ελληνες έπειτα και από δύο χρόνια εγκλεισμού εξαιτίας και της πανδημίας, με σχεδόν 9 στους 10 να έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο και να σερφάρουν σε αυτό αναζητώντας πληροφορίες για προϊόντα ή υπηρεσίες. Την ίδια στιγμή, λόγω και της επιτάχυνσης της ψηφιοποίησης του Δημοσίου την τελευταία διετία, 7 στους 10 Ελληνες ηλικίας 16-74 ετών κάνουν χρήση των οnline υπηρεσιών του Δημοσίου, ενώ 1 στους 2 Ελληνες που χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο πραγματοποιεί ηλεκτρονικές αγορές. Στο μεταξύ, πάνω από 8 στους 10 χρησιμοποιούν τα social media για να ανταλλάξουν μηνύματα σε WhatsApp, Viber, Instagram, να πραγματοποιήσουν κλήσεις αλλά και να συμμετάσχουν σε ομάδες που έχουν δημιουργηθεί σε Facebook, Twitter, Snapchat κ.λπ.
Σύμφωνα με έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ για τη χρήση τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνίας από τα νοικοκυριά και τα μέλη τους, το 85,5% των νοικοκυριών έχει σήμερα πρόσβαση στο Διαδίκτυο, από 53,6% το 2012 (+60%), ενώ 8 στους 10 ηλικίας 16-74 ετών έκαναν χρήση του Διαδικτύου κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022, από 78,5% το 2021 και 75,7% το 2019, πριν δηλαδή από την πανδημία. Μάλιστα, το 98,5% όσων χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο το πρώτο τρίμηνο του 2022 το χρησιμοποίησε σε τακτική βάση, δηλαδή τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.
Γιατί όμως το χρησιμοποιούν; Από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει πως η μεγαλύτερη αύξηση την τελευταία διετία (την περίοδο του κορωνοϊού) αφορούσε δραστηριότητες πάνω σε θέματα υγείας. Ενδεικτικά, το 46% των Ελλήνων απέκτησε διαδικτυακή πρόσβαση σε ιατρικό αρχείο (εμβολιασμός, rapid test, συνταγογράφηση) έναντι 7,5% το 2020, ενώ το 31,4% έκλεισε το πρώτο τρίμηνο του 2022 online ραντεβού μέσω εφαρμογής ή ιστοσελίδας με νοσοκομείο, ιδιώτη γιατρό κ.λπ., από 10,5% το 2020.
Τις υπηρεσίες του gov.gr αξιοποίησαν οι πολίτες για τη λήψη πληροφοριών και γενικότερα για τη συναλλαγή με το Δημόσιο, με ένα ποσοστό της τάξεως του 66,4% να κάνει χρήση των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης της περιόδου Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022 για προσωπικούς λόγους. Από τα άτομα ηλικίας 16-74 ετών που χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο, 7 στους 10 κατέβασαν επίσημα έγγραφα από εφαρμογές ή ιστοσελίδες δημοσίων υπηρεσιών, ενώ το 46,7% είχε πρόσβαση σε πληροφορίες σε βάσεις δεδομένων του Δημοσίου (π.χ. κτηματολόγιο, αποφάσεις αναρτημένες στη «Διαύγεια», δεδομένα εμβολιασμού στο emvolio.gov.gr κ.λπ.). Επίσης, την ίδια περίοδο, 1 στους 2 Ελληνες έκλεισε ραντεβού με δημόσια υπηρεσία μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα ραντεβού σε ΚΕΠ, ΕΦΚΑ, ΟΑΕΔ κ.λπ.
Η ηλεκτρονική υποβολή της φορολογικής δήλωσης ίσως είναι η πιο χαρακτηριστική περίπτωση της εξ αποστάσεως επικοινωνίας των πολιτών με δημόσια αρχή, με μόλις 1 στους 10 χρήστες του Διαδικτύου ηλικίας 16-74 ετών να υποβάλει ο ίδιος ηλεκτρονικά τη δήλωσή του.
Οσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο άνθησε την περίοδο της πανδημίας, το 53,2% όσων έχουν χρησιμοποιήσει το Διαδίκτυο πραγματοποίησε κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία. Η δε συντριπτική πλειοψηφία (70,9%) αγόρασε είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ (τσάντες, κοσμήματα). Την «τιμητική» του είχε και το delivery φαγητού που επέλεξε το 45% των χρηστών του Διαδικτύου, ενώ το 15,1% όσων πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές το πρώτο τρίμηνο του 2022 αγόρασε ταινίες ή σειρές, χρησιμοποιώντας και υπηρεσίες streaming (τύπου Netflix). Λιγότερο δημοφιλές είναι το Διαδίκτυο για τη χρήση συσκευών (έξυπνα ρολόγια, φώτα, κλιματιστικά) που συνδέονται στο Ιντερνετ ή και μεταξύ τους ελεγχόμενες εξ αποστάσεως από κάποιον (Internet of Things). Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 13,6% των χρηστών είχε χρησιμοποιήσει κάποια από αυτές τις τεχνολογίες κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Δέσποινα Κόντη (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)