Παρά τις τεράστιες πληγές του, ο σιδηρόδρομος επανεκκινεί την επόμενη εβδομάδα. Οι συσκέψεις μεταξύ υπουργείου Μεταφορών, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, Hellenic Train και σιδηροδρομικών είναι συνεχείς, με στόχο την ομαλή και ασφαλή διεξαγωγή κάποιων δρομολογίων, έστω και περιορισμένων.
Το επόμενο διάστημα και σταδιακά έως το τέλος του μήνα, εξετάζεται η διεξαγωγή κάποιων επιβατικών δρομολογίων, κυρίως του Προαστιακού, όπως στο Αεροδρόμιο, τα Λιόσια, κ.ά.
Για τα αρτηριακά δρομολόγια, όπως το Αθήνα – Θεσσαλονίκη, το πρώτο διάστημα, θα διεξαχθούν, όπως φαίνεται, από 1 έως 2, κάτι το οποίο εικάζεται ότι θα συμβεί και στα εμπορευματικά.
Η πύκνωση των δρομολογίων θα γίνεται σταδιακά και εφόσον τηρούνται όλες οι προδιαγραφές ασφαλείας.
Ο σιδηρόδρομος επιτελεί ένα σημαντικό μεταφορικό έργο, καθώς πέρσι η Hellenic Train διακίνησε 15,42 εκατ. επιβάτες.
Αντίστοιχα, στα εμπορεύματα, από και προς τον λιμένα Ικονίου υπολογίζεται ότι, το 2021, διακινήθηκαν 95.000 εμπορευματοκιβώτια, ενώ από και προς τον λιμένα Θεσσαλονίκης σχεδόν 7.500 εμπορευματοκιβώτια.
Η σημασία του σιδηροδρόμου στα εμπορεύματα
Σύμφωνα με το ΕΒΕΠ, στις γραμμές του ΟΣΕ διακινείται κατά μέσο όρο ημερησίως φορτίο που αναλογεί σε 30 φορτηγά στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και άλλα 30 φορτηγά στην αντίστροφη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αθήνα.
Aναφορικά με τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, πέρσι σημειώθηκε αύξηση κατά 2,2%, από 461 χιλ. TEUs, σε 471 χιλ. TEUs το 2022, εκ των οποίων 8.000 TEUs μεταφέρθηκαν σιδηροδρομικώς μεταξύ Θεσσαλονίκης και Σόφιας.
Κατά την ίδια περίοδο, οι ποσότητες συμβατικού φορτίου που διακινήθηκαν από τον ΟΛΘ στη Βουλγαρία αυξήθηκαν σημαντικά κατά 13,3%, από 3.741 χιλ. τόνους σε 4.236 χιλ. τόνους αντίστοιχα, αύξηση οφειλόμενη κυρίως σε διακίνηση νικελίου και κάρβουνου.
Η τιμή μεταφοράς της παλέτας από το λιμάνι του Πειραιά στη Θεσσαλονίκη οδικώς και σιδηροδρομικώς έχει 50 και 40 ευρώ, αντίστοιχα.
Γενικά πάντως υπολογίζεται πως το κόστος μεταφοράς από σιδηροδρομικώς σε οδικώς θα επιβαρύνει τις διεθνείς μεταφορές έως και 30%.
Οι εξαγωγές σε ετήσια βάση ανέρχονται σε 55.000 εμπορευματοκιβώτια, με σχεδόν 700 εμπορευματικά δρομολόγια της Hellenic Train που εξυπηρετεί την Cosco και οι εισαγωγές σε περίπου 35.000 "κουτιά".
Όσο η γραμμή παραμένει κλειστή, όπως υποστηρίζεται από το ΕΒΕΠ, το λιμάνι του Πειραιά και η Ελλάδα "χάνουν" τον ρόλο τους ως hub προς την Κεντρική Ευρώπη και τα Βαλκάνια.
Επίσης, επηρεάζεται η εφοδιαστική αλυσίδα της Ελλάδας. Σε πρώτη φάση υπάρχουν σκέψεις, αφενός να γίνει παράκαμψη της Λάρισας με φορτηγά προς τη Βόρεια Ελλάδα και αφετέρου, να φεύγουν τα κοντέινερ από τον Πειραιά με μικρότερης χωρητικότητας container vessels προς το Κόπερ της Κροατίας.
capital.gr