Ανεβάζουν «ταχύτητα» οι υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την αλλαγή του υφιστάμενου καθεστώτος τελών κυκλοφορίας οχημάτων, με κεντρική επιδίωξη οι όποιες ανατροπές να ισχύσουν από το 2025.
Ειδικότερα, με πρόσφατη απόφαση (υπ’ αριθμ. 38962ΕΞ/ 21.3.2024) του υπουργού, συγκροτείται ειδική Τεχνική Ομάδα Εργασίας για την αναμόρφωση των τελών κυκλοφορίας οχημάτων ΕΙΧ, η οποία θα επεξεργαστεί εναλλακτικά σενάρια κοστολόγησης και θα υποβάλει προτάσεις.
Συγκεκριμένα, έργο της Ομάδας Εργασίας, η οποία θα είναι οκταμελής, είναι η αναμόρφωση και επικαιροποίηση του πλαισίου των τελών κυκλοφορίας των ΕΙΧ, η διατύπωση απόψεων σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, η επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων καθώς και των όρων, προϋποθέσεων και κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών.
Μεγαλύτερη βαρύτητα στις εκπομπές ρύπων
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι επικείμενες παρεμβάσεις θα φέρουν σημαντικές αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, αφού στο εξής θα δοθεί ιδιαίτερη και μεγαλύτερη βαρύτητα σε περιβαλλοντικά κριτήρια και στις εκπομπές ρύπων, γεγονός που σημαίνει ότι θα υπάρξει και διαφοροποίηση μεταξύ των οχημάτων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα.
Το νέο «μοντέλο» καλείται ουσιαστικά να διορθώσει στρεβλώσεις του παρελθόντος, χωρίς όμως να «ζημιωθούν» οι εισπράξεις του Δημοσίου, με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια η κυκλοφορία των νέων οχημάτων σύγχρονης τεχνολογίας έχει προκαλέσει «πονοκέφαλο» στα φορολογικά έσοδα.
Είναι επίσης γνωστό ότι τα ποσά που καταβάλλονται από τους ιδιοκτήτες των οχημάτων που έχουν τεθεί σε πρώτη κυκλοφορία από τον Νοέμβριο του 2010 και μετά είναι αναλογικά πολύ χαμηλότερα σε σύγκριση με αυτά που επιβαρύνονται ιδιοκτήτες ΙΧ που έχουν τεθεί σε κυκλοφορία έως 31 Οκτωβρίου 2010.
Τι μπαίνει στα κρατικά ταμεία
Κάθε έτος βέβαια οι εισπράξεις που προσδοκά το Δημόσιο ανέρχονται σε περίπου 1,2 δισ. ευρώ, που ουσιαστικά σημαίνει ότι αν δεν αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, θα προκύψουν μεσοπρόθεσμα απώλειες εσόδων.
Θα πρέπει βέβαια να αναφερθεί ότι το νέο «καθεστώς», όπως ξεκαθαρίζουν μάλιστα ανώτατα στελέχη του οικονομικού επιτελείου, δεν θα «τιμωρεί» σε καμία περίπτωση όσους θέλουν να αποκτήσουν ένα Ι.Χ. σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αυξάνοντας τα τέλη κυκλοφορίας.
Στο τραπέζι το μέτρο της απόσυρσης
Στο πλαίσιο αυτό πάντως πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι δεν θα υπάρξει καμία μείωση στα τέλη κυκλοφορίας για εκατομμύρια ιδιοκτήτες ΙΧ που έχουν αποκτήσει Ι.Χ. τη δεκαετία του 1990 – 2000, παρά το ότι αναγνωρίζεται όχι μόνο από την αγορά αλλά και τους υπευθύνους των οικονομικών υπουργείων ότι σε αρκετές περιπτώσεις είναι «εξοντωτικά».
Αυτό που σχεδιάζεται όμως -αλλά όπως κάθε μέτρο εξαρτάται από την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών- είναι η επαναφορά, μετά από περίπου μία δεκαετία, του μέτρου της απόσυρσης, με την παροχή όμως αυτή τη φορά ισχυρών κινήτρων, αφού την πρώτη φορά το εν λόγω μέτρο δεν είχε αποφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
naftemporiki.gr