Χιλιάδες πολίτες έχουν ήδη κάνει χρήση της δυνατότητας παροχής συγκατάθεσης (consent) μέσω του gov.gr από τους πολίτες για την ψηφιακή άντληση και διάθεση των δεδομένων τους. Η υπηρεσία που τέθηκε σε εφαρμογή από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στοχεύει στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης, την εύκολη και φιλική εξυπηρέτηση των πολιτών και τον περιορισμό ακόμη και της ψηφιακής γραφειοκρατίας.

Η παροχή συγκατάθεσης χρησιμοποιείται για την σύναψη ασφαλιστηρίων συμβολαίων οχημάτων, για σύναψη συμβολαίου και την αλλαγή παρόχου ενέργειας. Στο διάστημα από 19 Δεκεμβρίου 2024 μέχρι 7 Απριλίου 2025, 14.000 χρήστες χρησιμοποίησαν την υπηρεσία Consent του gov.gr, για την συναλλαγή τους με την ασφαλιστική εταιρία Hellas direct για τη σύναψη ασφαλιστήριου συμβολαίου οχήματος. Την υπηρεσία αξιοποιεί και η Interamerican, ενώ και άλλες εταιρείες κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση με την υποστήριξη της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος.

Το Consent για τη σύναψη συμβολαίου και την αλλαγή παρόχου ενέργειας, αξιοποιούν και οι εξής εταιρείες: Εταιρεία Παροχής Αερίου Αττικής, Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, η ΔΕΗ, η ΖΕΝΙΘ GAS, η Εταιρεία Προμήθειας Αερίου Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας Μ.Α.Ε., η ELPEDISON Α.Ε., η NRG SUPPLY AND TRADING. Ήδη 4.346 χρήστες αξιοποίησαν την υπηρεσία και για αυτή τη διαδικασία, ενώ αναμένεται μέχρι τέλος Απριλίου η υπηρεσία να είναι διαθέσιμη και για σύναψη συμβολαίου και την αλλαγή παρόχου υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, διαδικτύου και συνδρομητικής τηλεόρασης.

«Κάντε εικόνα μια καθημερινότητα, όπου οι πολίτες αντί να μεταφέρουν αναλογικά και ψηφιακά έγγραφα, απλά θα συνδιαλέγονται από το κινητό τους με τους διάφορους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Αυτός είναι ο στόχος μας, δηλαδή οι πολίτες να έχουν όλο το κράτος στο κινητό τους και ήδη βιώνουν τμήματα του σχεδιασμού μας σε αυτή τη λογική. Με τη δυνατότητα Consent οι πολίτες δίνουν απλά και εύκολα μέσω του gov.gr τη συγκατάθεσή τους για την άντληση και τη διάθεση των απαραίτητων προσωπικών τους δεδομένων για την ολοκλήρωση διαδικασιών. Συνάπτουν με αυτόν τρόπο ασφαλιστήρια συμβόλαια οχημάτων, αλλάζουν πάροχο ενέργειας, ενώ μέχρι το τέλος του μήνα θα αλλάζουν και πάροχο υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας», τονίζει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.

Σύντομα συναίνεση και μέσω του Gov.gr Wallet

Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης εργάζεται πάνω στην αναβάθμιση του Gov.gr Wallet ώστε να περιορίσει ακόμα περισσότερο τη διακίνηση εγγράφων. Σύντομα οι πολίτες θα μπορούν να δίνουν τη συναίνεσή τους αν το επιθυμούν και μέσω του ψηφιακού τους πορτοφολιού Gov.gr Wallet, ώστε οι οργανισμοί που συνδιαλέγονται να αντλούν τα απαραίτητα στοιχεία από τα δημόσια μητρώα για την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών. Το επόμενο διάστημα η επισκόπηση των στοιχείων και η συγκατάθεση θα δίνεται μέσω ειδοποίησης (push notification) στο Gov.gr Wallet, διευκολύνοντας ακόμη περισσότερο τις διαδικασίες για τους πολίτες.

Τα απαραίτητα στοιχεία των πολιτών θα αντλούνται από τα μητρώα που τηρούνται. Μετά την επισκόπησή τους, οι πολίτες θα δίνουν τη συναίνεσή τους (consent) για τη διαβίβαση των στοιχείων προς τον πάροχο. Η διαδικασία θα ολοκληρώνεται στο περιβάλλον του παρόχου με την υπογραφή της σύμβασης, την οποία οι πολίτες μπορούν να λάβουν και ηλεκτρονικά, καθώς και να την υπογράψουν με τη χρήση ψηφιακής υπογραφής. Δεν πρόκειται για ξεχωριστή εφαρμογή, αλλά για υπηρεσία που διατίθεται μέσω του gov.gr, την οποία υλοποιεί το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με στόχο τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης και την εύκολη και φιλική εξυπηρέτηση των πολιτών.

«Σύντομα η δυνατότητα Consent θα είναι διαθέσιμη και μέσω του ψηφιακού πορτοφολιού Gov.gr Wallet, ώστε να διευκολυνθούν περαιτέρω οι πολίτες. Εξάλλου, το Gov.gr Wallet σταδιακά θα καταστεί το βασικό ψηφιακό σημείο επαφής τους με το κράτος. Αξιοποιούμε τις διαλειτουργικότητες και μεθοδικά υλοποιούμε ένα κράτος χωρίς γραφειοκρατία ακόμα και ψηφιακή, που στέκεται δίπλα στους πολίτες και στις επιχειρήσεις. Ένας κράτος ψηφιακά ισχυρό και αποτελεσματικό», συμπληρώνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Παπαστεργίου.

Πώς θα γίνεται η διαδικασία

Για παράδειγμα, αν κάποιος να αλλάξει πάροχο ρεύματος, απλά θα επικοινωνεί με την εταιρεία που επιθυμεί και θα του έρχεται μια ειδοποίηση στο Gov.gr Wallet: «Για το συμβόλαιο που επιθυμείτε να συνάψετε, απαιτούνται αυτά τα στοιχεία. Συναινείτε να δοθούν;». Θα πατάει «συναινώ» και η διαδικασία θα ολοκληρώνεται.

Για τη σύναψη ασφαλιστηρίου συμβολαίου οχήματος η διαδικασία που θα ακολουθείται έχει ως εξής: Αρχικά ο πολίτης θα επικοινωνεί με την ασφαλιστική εταιρεία με την οποία επιθυμεί να συνάψει συμβόλαιο ασφάλισης οχήματος. Η ασφαλιστική, αφού καταγράψει την επιθυμία του πολίτη να κάνει χρήση της νέας ψηφιακής υπηρεσίας μέσω του Gov.gr, ζητάει τα βασικά στοιχεία για να εκκινήσει τη διαδικασία. Τα στοιχεία αυτά είναι ο ΑΦΜ, το ονοματεπώνυμο του πολίτη και ο αριθμός κυκλοφορίας του οχήματος που επιθυμεί να ασφαλίσει και βρίσκεται στην ιδιοκτησία του. Στη συνέχεια είτε με ανακατεύθυνση από το ψηφιακό περιβάλλον της ασφαλιστικής εταιρείας, είτε με εξατομικευμένο σύνδεσμο που παρέχει η εταιρεία, εισέρχονται στη νέα ηλεκτρονική υπηρεσία του gov.gr με τη χρήση κωδικών TaxisNet και κωδικού μιας χρήσης που τους αποστέλλεται στο πιστοποιημένο κινητό, το οποίο έχουν καταχωρήσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ). Αμέσως μετά, θα ενημερώνεται ότι η συγκεκριμένη εταιρεία και για τον συγκεκριμένο σκοπό που έχει αιτηθεί, ζητά τη διάθεση των απαραίτητων στοιχείων του, δηλαδή άδεια οχήματος, άδεια οδήγησης και στοιχεία κατόχου. Ο πολίτης, αν επιθυμεί να συνεχίσει, θα δίνει αρχικά τη συγκατάθεσή του για την «άντληση και προβολή» τών προς διαβίβαση στοιχείων του και ακολούθως θα ελέγχει την ορθότητά τους. Έπειτα, θα χορηγεί ή όχι τη συγκατάθεση του για τη διαβίβαση αυτών των στοιχείων στο πληροφοριακό σύστημα της ασφαλιστικής εταιρείας.

Για τη σύναψη νέου συμβολαίου ή την αλλαγή παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας ή/και φυσικού αερίου οι πολίτες ακολουθούν τα εξής βήματα: Επισκέπτονται το φυσικό ή ηλεκτρονικό κατάστημα, επιλέγουν το προϊόν που επιθυμούν και αιτούνται την εκκίνηση της διαδικασίας σύναψης συμβολαίου ή αλλαγής παρόχου. Στη συνέχεια, είτε με ανακατεύθυνση από το ψηφιακό περιβάλλον του παρόχου, είτε με εξατομικευμένο σύνδεσμο που παρέχει ο πάροχος, εισέρχονται στη νέα ηλεκτρονική υπηρεσία του gov.gr με τη χρήση κωδικών TaxisNet και κωδικού μιας χρήσης που τους αποστέλλεται στο πιστοποιημένο κινητό, το οποίο έχουν καταχωρήσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ).

Φ. Δουλγκέρη (ΑΠΕ-ΜΠΕ)