Αυξημένη κατά 5% ήταν η αερορύπανση στην πόλη του Βόλου το 2023 σε σχέση με το 2022, διαμορφώνοντας για ακόμη μια χρονιά μια δύσκολη κατάσταση τόσο για τους πολίτες που αντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα υγείας, όπως με το αναπνευστικό και το οποίο επιδεινώνεται σε τόσο επιβαρυμένες συνθήκες, όσο και για εκείνους που λόγω δυσφορίας από την ατμόσφαιρα δεν μπορούν να κάνουν την καθημερινότητά τους πιο ευχάριστη και λειτουργική.
Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας διαθέτοντας 13 σταθμούς μέτρησης της αέριας ρύπανσης στο πολεοδομικό συγκρότημα και γύρω περιοχές, καθώς και άλλους δύο σταθμούς στη βιομηχανική περιοχή καταγράφει μια δύσκολη κατάσταση, η οποία δεν παρουσιάζεται μόνο το χειμώνα, όπως πολλοί θα υπέθεταν, αλλά και άλλες εποχές.
Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Γιώργος Σαχαρίδης ασχολείται επισταμένως με το ζήτημα της αέριας ρύπανσης στην πόλη μας.
Αναφερόμενος στην περασμένη χρονιά είπε πως «σε σχέση με το 2022 υπήρξε μια επιβάρυνση γύρω στο 5%. Άρα η κατάσταση δεν είναι καλή. Και αυτό μπορεί να γίνει αισθητό από οποιονδήποτε κατοικεί στην πόλη».
Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο του παγκόσμιου οργανισμού είναι τα δεκαπέντε μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο στα μικροσωματίδια pm 2,5. Στο ερώτημα, όμως πόσες φορές ξεπεράστηκε αυτό το όριο στην ατμόσφαιρα του Βόλου, η απάντηση είναι απογοητευτική, καθώς στις μισές μέρες του χρόνου υπήρξε υπέρβαση αυτού του ορίου.
Και υπάρχουν βέβαια μέρες που η κατάσταση είναι αποπνικτική, όπως η προχθεσινή, όταν οι συγκεντρώσεις αυτών των επικίνδυνων μικροσωματιδίων ξεπέρασαν και τα 80 μικρογραμμάρια.
Άλλωστε και τον περασμένο Ιανουάριο και τώρα τον Φεβρουάριο, στην «καρδιά» του χειμώνα οι υπερβάσεις στα αιωρούμενα σωματίδια είναι η συνήθης εικόνα.
Αναφερόμενος στα αίτια ο κ. Σαχαρίδης είπε πως «είναι ασφαλώς η θέρμανση, αλλά και η βιομηχανία, το κυκλοφοριακό, ακόμη και η εστίαση από την καύση των φαγητών. Ειδικά μετά τις πλημμύρες, πολλοί έβγαλαν τα χαλασμένα έπιπλα έκτος από τα σπίτια τους, τα οποία όμως κάποιοι άλλοι τα πήραν για να τα χρησιμοποιήσουν στην καύση των δικών τους σπιτιών.
«Το πρόβλημα είναι γνωστό και όλοι περιμένουμε να γίνουν δράσεις προς τη βελτίωση. Ας ελπίσουμε πως η νέα περιφερειακή αρχή που γνωρίζει το ζήτημα, θα αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες. Το ζήτημα είναι οι αρμόδιοι να αποφασίσουν να ενεργήσουν. Επίσης πρέπει να δοθούν κίνητρα για τη θέρμανση του κόσμου. Να φύγουμε από τα τζάκια και τις άλλες καύσεις με υλικά που δεν είναι σωστά και να πάμε σε πιο οικολογικούς τρόπους. Ακόμη να υπάρχει μεγαλύτερος έλεγχος στη βιομηχανία. Υπάρχουν μέρες που έχουμε αύξηση της αέριας ρύπανσης από την πλευρά της βιομηχανικής περιοχής. Επίσης διορθώσεις πρέπει να γίνουν και στο κυκλοφοριακό, να χρησιμοποιεί ο κόσμος τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή ακόμη και να περπατούμε περισσότερο, να χρησιμοποιούμε το ποδήλατο».
Οι συνήθεις ώρες όξυνσης της αέριας ρύπανσης είναι περισσότερο από τις 6.30 μέχρι τις 8 το πρωί που τα επίπεδα ρύπανσης είναι υψηλά, καθώς τότε ο κόσμος μετακινείται για να πάει στις δουλειές τους, ενώ τις βραδινές ώρες, ειδικά, αν τα καταστήματα είναι ανοικτά, παρατηρείται μεγαλύτερη όξυνση με τους ρύπους.
Επίσης και τα σαββατοκύριακα το βράδυ παρατηρείται αύξηση της αέριας ρύπανσης τον χειμώνα, καθώς ο κόσμος μένει σπίτι και θέλει να θερμανθεί.
Η συσχέτιση της αερορύπανσης με την υγεία έχει καταγραφεί και σε μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Μάλιστα έχει φανεί πως σε περιόδους όξυνσης της αέριας ρύπανσης οι συμπολίτες με αναπνευστικά προβλήματα, όπως άσθμα, ΧΑΠ, δυσκολεύονται στην κίνησή τους στους δρόμους.
e-thessalia.gr