Οι κλάδοι που τον προηγούμενο χρόνο είχαν να αντιμετωπίσουν τις μεγαλύτερες προκλήσεις από το περιβάλλον επιβράδυνσης της ανάπτυξης και αναταράξεων στις αγορές, ήταν εκείνοι του λιανεμπορίου και της ενέργειας. Το 2019, ωστόσο, στη δίνη της αβεβαιότητας έχει βρεθεί η αυτοκινητοβιομηχανία, με τους ειδικούς να προειδοποιούν ότι θα μπορούσε να τραβήξει απότομα φρένο.
Η μειωμένη όρεξη της Κίνας, της μεγαλύτερης αγοράς αυτοκινήτου στον πλανήτη, και οι χαμηλότερες ταχύτητες στις μεγάλες ώριμες αγορές Ευρώπης και ΗΠΑ, σε συνδυασμό με τις εμπορικές αντιπαραθέσεις δημιουργούν ένα περιβάλλον ισχυρών πιέσεων.
Ήδη από το 2018 οι πωλήσεις οχημάτων στην τεράστια κινεζική αγορά κατέγραψαν σημαντική πτώση, ενώ το σκηνικό αυτό πιθανότατα θα επαναληφθεί και φέτος. Σε τροχιά συρρίκνωσης ενδεχομένως να βρεθεί και η αμερικανική αγορά. Πέρυσι οι αμερικανικές πωλήσεις παρέμειναν σταθερές, αλλά φέτος δύσκολα θα αποφύγουν την πτώση, εν μέσω μειωμένης ζήτησης από τις επιχειρήσεις, που δεν αισθάνονται πια το στήριγμα των μεγάλων φοροελαφρύνσεων του 2017.
Απογοητευτική είναι η εικόνα και στην γηραιά ήπειρο. Σύμφωνα με την ACEA τον Ιανουάριο οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 4,6% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, στον πέμπτο διαδοχικό μήνα πτώσης. Σε παγκόσμιο επίπεδο οι πωλήσεις ελαφρών οχημάτων τον πρώτο μήνα του 2019 έκαναν βουτιά 8%, όπως προκύπτει από στοιχεία της LMC Automotive.
Για τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη «πονοκέφαλο» προκαλεί και η αβεβαιότητα για τη μορφή, που θα λάβει τελικά το Brexit. Ειδικά αυτές με μονάδες παραγωγής στη Βρετανία, καλούνται να επανεξετάσουν τα σχέδιά τους και ενδεχομένως να χρειαστεί να μεταφέρουν δραστηριότητες, σε περίπτωση ενός no deal.
Kαι τα προβλήματα δεν τελειώνουν εδώ. Στο προσκήνιο παραμένει και η απειλή του Ντόναλντ Τραμπ για επιβολή δασμών στις εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων. Ενώ η αμερικανική κυβέρνηση φέρεται να είναι κοντά σε μία εμπορική συμφωνία με το Πεκίνο, οι διαπραγματεύσεις της με τους Ευρωπαίους δεν φαίνεται να αποδίδουν καρπούς. Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει αποδείξει ότι είναι απρόβλεπτος και επομένως κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί τι τελικά θα συμβεί με τους δασμούς στα αυτοκίνητα.
Οι προκλήσεις για τις αυτοκινητοβιομηχανίες διεθνώς αποτυπώνονται έως έναν βαθμό και στις αγορές, με το κόστος δανεισμού τους στις αγορές ομολόγων να ανεβαίνει, σύμφωνα με την WSJ. Όσον αφορά στις μετοχές, φέτος ο κλάδος αυτοκινήτου στον S&P 500 έχει αναπτύξει υψηλές ταχύτητες, με άνοδο 18,3% έναντι ανόδου 11,4% του αμερικανικού δείκτη. Ωστόσο τους τελευταίους 12 μήνες συνολικά, ο κλάδος παρουσιάζει απώλειες 7,1%, ενώ ο δείκτης καταγράφει κέρδη 3,8%.

naftemporiki.gr