Πότε είναι έτοιμο ένα παιδί με αυτιστική διαταραχή να πάει σχολείο; Πρέπει να επαναλάβει κάποιες τάξεις;
Στις μέρες μας πολλοί είναι οι γονείς που αποφασίζουν να καθυστερήσουν την ένταξη του παιδιού στο σχολείο είτε γιατί είναι γεννημένο προς το τέλος του χρόνου, είτε γιατί αντιμετωπίζει κάποια αναπτυξιακή διαταραχή. Μερικές φορές ο γονιός είναι προϊδεασμένος και από νωρίς έχει ασχοληθεί με κάποια σημάδια που ανήκουν στο τεράστιο φάσμα του αυτισμού.
Για την σχολική ετοιμότητα θα λέγαμε ότι δεν παίζει ρόλο μόνο το νοητικό επίπεδο του παιδιού αλλά και η συναισθηματική του ωριμότητα. Γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντική η ανάπτυξη του λόγου, παρά την θεσπισμένη ηλικία έναρξης της φοίτησης.
Αν το παιδί είναι αυτιστικό, σημαίνει ότι χρειάζεται εντατική και εξατομικευμένη βοήθεια από παιδαγωγό και ψυχολόγο ώστε αρχικά να αποκτήσουν ικανότητα να προσαρμοστούν λειτουργικά στο πλαίσιο της τάξης.
Αν η ένταξη αυτή γίνει βεβιασμένα το πιθανότερο είναι να δημιουργήσει πολλά μαθησιακά κενά και συναισθήματα απόρριψης και άγχους. Επίσης δεν αποκλείεται παραβατική συμπεριφορά και εν τέλει την περιθωριοποίηση του παιδιού αυτού άμεσα από τους μαθητές και έμμεσα από τον δάσκαλο σε ένα γενικό σχολείο.
Πότε προχωράει το παιδί στο δημοτικό
•    όταν μιλάει καθαρά
•    όταν είναι σε θέση να ακολουθήσει σωστά οδηγίες
•    όταν υπάρχει σωστή αλληλεπίδραση με τα υπόλοιπα παιδιά και τους ενήλικες (π.χ. περιμένω τη σειρά μου κ.τ.λ.)
•    όταν χρησιμοποιεί την τουαλέτα και τρώει μόνο του
•    όταν έχει την δεξιότητα να κρατάει μολύβι ή στυλό
•    όταν αναγνωρίζει σχήματα και χρώματα
•    όταν είναι σε θέση να αποχωριστεί τους γονείς του για όσο διαρκεί η φοίτηση στο σχολείο
Ο τελικός στόχος όσον αφορά την σχολική ετοιμότητα δεν είναι να βάλουμε ένα παιδί με αυτισμό στο σχολείο γρήγορα αλλά με προσεκτικές ενέργειες να το προετοιμάσουμε για την κοινωνία.

Λογοθεραπευτής &Αναπτυξιολόγος Παιδιού – Αθήνα

mandou.gr